חדשות

"מכבי" הקימה צוות בדיקה לחקירת טענות שהועלו בקנדה כנגד פרופ' גידי קורן

ב"מכבי" בודקים טענות שהעלה ארגון רופאים לזכויות אדם נגד פרופ' קורן, ובין השאר כשלים אתיים שנפלו במחקר שהיה שותף לו ב-1996

פרופ' גידי קורן. הגיש קובלנה פלילית נגד חבר ועדת האתיקה של רופאים לזכויות אדם

מכבי שירותי בריאות הוציאה לחופשה את החוקר פרופ' גדעון (גידי) קורן העוסק בטוקסיקולוגיה והטרוטולגיה במסגרת מכון המחקר שלה ומינתה צוות לבדיקת טענות שהועלו כלפיו מתקופת עבודתו בקנדה לפני 20 שנה.

תחקיר שעסק בטענות פורסם שלשום בעיתון "טורונטו סטאר", לפיו בית החולים לילדים המקומי Sick Kids שבו עבד פרופ' קורן (71) שנים רבות הורה לבצע "בחינה מקיפה לגבי פרסומיו של קורן".

בראש צוות הבדיקה ב"מכבי" עומד פרופ' ערן דולב, לשעבר קצין רפואה ראשי בצה"ל. כך פורסם הבוקר (ג') בכתבה של מיטל יסעור בית-אור ב"ישראל היום".

בדיווח נמסר כי באוקטובר פנו חברי ועדת האתיקה של ארגון רופאים לזכויות אדם ל"מכבי" במכתב תלונה נגד פרופ' קורן שבו נאמר בין השאר ש"קורן אינו מתאים לתפקידו כמנחה סטודנטים ורופאים במחקרים בשל כשלים אתיים שנפלו במחקר שהיה שותף לו".

פרופ' קורן נחשב למומחה עולמי בתחומי עיסוקו ופרסם במשך עשרות שנים למעלה מ-1,600 מאמרים ו-15 ספרים ואף זכה בפרסים בינלאומיים. ב-2016, לאחר שסיים עבודתו בבית החולים Sick Kids, חזר לארץ והחל בעבודתו במכון המחקר של מכבי.

פרופ' נחמן אש, ראש חטיבת הבריאות ב"מכבי" והמשנה למנכ"ל, כך מדווח "ישראל היום", השיב לפנייה באומרו כי "פרופ' קורן הוא חוקר בכיר במכון למחקר וחדשנות של מכבי... אין ‏לי ‏יכולת ‏ממשית ‏להעריך ‏את ‏שתי ‏הפרשיות‏ שאותן‏ ציינתם‏.‏ אחת‏ מהן‏ התרחשה‏ לפני‏ כ-20‏ שנה‏".‏

העיתון הקנדי דיווח כי בית החולים בטורונטו החליט על הבדיקה הנרחבת (ב-422 מאמרים) לאחר שעלה חשש שהמאמרים שפרסם קורן כללו תוצאות בדיקות שאינן תקפות מדעית. כתב עת אחד לא ביצע הערכת עמיתים למחקר, וקיים פוטנציאל להטיה במחקרים שבהם עסק הקשורים לתרופה נגד בחילות והקאות בהריון. כמו כן לא ניתנה על ידו הצהרה על ניגוד עניינים אפשרי.

בהודעה שפרסם בית החולים הקנדי, על פי הדיווח בעיתון "סטאר", נאמר: "כללי הפרסום האקדמיים עברו שינויים לאורך זמן. עם זאת הבדיקה הראשונית שלנו של פרסומים אלה מראה חריגות ממה שנחשב כיום על ידי בית החולים לפרקטיקה הטובה".

הטענות נגד קורן קשורות במחקר שנעשה ב1997-1996 ועסק במתן תרופה לחולים במחלה הגנטית תלסמיה. המחקר מומן על ידי חברת התרופות APOTEX. העיתון הקנדי ציין כי במהלך המחקר זיהתה ד"ר ננסי אוליביירי, שותפתו של קורן למחקר, כי התרופה עלולה לגרום בחלק מהחולים לגרום לפיברוזיס בכבד, אך חברת התרופות המממנת אסרה להודיע למטופלים.

איגוד הרופאים והמנתחים של מחוז אונטריו ציין בדו"ח מ-2003 שד"ר קורן פרסם ממצאים לפיהם התרופה אפקטיבית ובטוחה. בפרסומיו לא הזכיר את העובדה שהמחקר ממומן על ידי יצרנית התרופה ולא הזכיר את הסיכונים שעמיתתו חשפה. בעקבות זאת ננזף פרופ' קורן על התנהלות בלתי הולמת בתחום המחקר. הוא גם נקנס ב-2,500 דולר קנדי.

פרופ' קורן ניהל בבית החולים לילדים בטורונטו מעבדה טוקסיקולוגית ובמסגרת הליך משפטי שנערך בקנדה נטען שהבדיקות לגילוי סמים ואלכוהול שבוצעו במעבדה לא היו מדויקות. נושא זה נחקר בידי שופטת בדימוס מקומית שציינה בדו"ח שלה כי במשך עשור (2015-2005) נבדקו במעבדה למעלה מ-16 אלף אנשים, לבקשת הסוכנות להגנת הילד של אונטוריו ושהבדיקות נמצאו "לא מדויקות" ו"לא אמינות". אלא שבית משפט בקנדה דחה בקשה לתביעה ייצוגית של הורים בנושא הזה.

פרופ' גידי קורן דחה את כל הטענות נגדו: "אחרי שהתפרסם דו"ח אוליביירי ב-2003 המשכתי לשאת בתפקידים בכירים שונים כראש רשת המחקר מטעם ה-NIH וכיהנתי 15 שנה כחבר בוועדת המינויים של בית החולים בו עבדתי. בהמשך הקמתי רשת מחקר בקנדה בנושא תסמונת אלכוהול בעובר".

נושאים קשורים:  פרופ' גידי קורן,  מכבי שירותי בריאות,  חדשות,  "רופאים לזכויות אדם"
תגובות
אנונימי/ת
20.12.2018, 18:43

כל הכבוד לרופאים לזכויות אדם.

אנונימי/ת
28.02.2019, 09:48

כבוד על מה? ארגון פסאודו מדעי בעל אג'נדה ברורה ותו לא.
נ.ב, אהבתי את תגובתו של פרופסור קורן ואני נוטה להאמין לו שהכל בבל"ת מופרך.