דמנציה

האם הדמיית מוח יכולה לנבא התפתחות דמנציה כחלק ממחלת הפרקינסון?

החוקרים הציגו סקירה של טכנולוגיות חדשות בתחום הדמיות המוח לצורך ניבוי של התפתחות דמנציה כחלק ממחלת הפרקינסון באמצעות סימנים מוקדמים

09.01.2019, 12:11
מוח (איור אילוסטרציה)
מוח (איור אילוסטרציה)

דמנציה כחלק ממחלת הפרקינסון מופיעה בכ-50% מהמטופלים תוך 10 שנים מאבחנת המחלה, אך קיימים הבדלים גדולים בחומרת הדמנציה ובתזמונה. כתוצאה מכך, קיימת חשיבות ביכולת לנבא מעורבות קוגניטיבית במחלת הפרקינסון באמצעות הדמיית מוח על מנת: (1) לזהות את המטופלים שנמצאים בסיכון כדי לשלב אותם במחקרים קליניים לתרופות פוטנציאליות חדשות, (2) לספק מידע פרוגנוסטי אמין למטופלים ולאוכלוסייה ו-(3), לשפוך אור על התהליכים הפתופיזיולוגיים שנמצאים בבסיס ההתפתחות של הדמנציה במחלת הפרקינסון.

נכון להיום, הדמיות מוח לא תרמו הרבה לניבוי המעורבות הקוגניטיבית במחלת הפרקינסון. ייתכן כי עובדה זו אינה מפתיעה בהתחשב בכך שהשיטות מסתמכות על מדידות מקרוסקופיות של התנוונות פיזורית טופוגרפית, שזהו אירוע מאוחר יחסית בדמנציה של פרקינסון. עם זאת, לאחרונה ישנן טכנולוגיות חדשות שמתפתחות ויוכלו לספק תובנות חדשות באמצעות זיהוי של תהליכים רלוונטיים פוטנציאליים אחרים. לדוגמא, שיטות MRI חדשות יכולות לכמת רגישות מגנטית כביטוי לתכולת הברזל ברקמה ושיטות מתמטיות חזקות יכולות לאפיין את הטופולוגיה של רשתות מוחיות ברמה מערכתית.

במחקר הנוכחי, החוקרים הציגו סקירה עדכנית של התפקיד הצומח של הדמיות מוח בניבוי התפתחות של דמנציה כחלק ממחלת הפרקינסון. החוקרים דנו בממצאים הרלוונטיים ביותר נכון להיום והתייחסו לפוטנציאל של הטכנולוגיות החדשות לזהות סימנים מוקדמים של מעורבות קוגניטיבית במחלת הפרקינסון.

מקור: 

Lanskey, J.H. et al. (2018) Brain 141,9.

נושאים קשורים:  דמנציה,  הדמיית מוח,  MRI,  מחקרים,  פרקינסון
תגובות