פגיעה

ניתוח ירך בשיטה ארתרוסקופית לטיפול בפגיעה במפרק הפמורו-אצטבולרי

מטופלים עם פגיעה תסמינית במפרק הפמורו-אצטבולרי נהנו יותר מניתוח בשיטה ארתרוסקופית בהשוואה לטיפול בפיזיותרפיה ושינוי פעילות

28.02.2019, 17:19
ארתרוסקופיה (צילום: אילוסטרציה)

מטרת המחקר הייתה להשוות תוצאים לפי דיווח מטופלים לאחר ניתוח במפרק הירך לעומת פיזיותרפיה ושינוי בפעילות הגופנית כטיפול בפגיעה תסמינית במפרק הפמורו-אצטבולרי (Femoroacteabular Impingementי[FAI]). המחקר נערך במרכזים שניוניים ושלישונים בשבעה מרכזי NHS באנגליה והוא נערך כמחקר אקראי בשתי קבוצות במקביל. המעריכים היו בסמיות להתערבות.

22 משתתפים בני 18-60 עם FAI תסמיני שאושש קלינית והדמייתית (בצילום רנטגן או MRI) הוקצו באקראי ביחס של 1:1 וטופלו בניתוח בשיטה ארתרוסוקפית (11 מטופלים) או בתוכנית שכללה פיזיותרפיה ושינוי הפעילות הגופנית (11 מטופלים). נפסלו מהמחקר מועמדים שעברו ניתוח בעבר, השלמה ב-12 החודשים האחרונים של תוכנית פיזיותרפיה להתמודדות עם FAI, אבחנה של אוסתאורטריטיס (רמה של 2 ומעלה בסולם Kellgren-Lawrence) או דיספלזיה של הירך.

בקבוצת הפיזיותרפיה המטופלים קיבלו תוכנית מותאמת אישית לכל אחד מהמטופלים, בה הושם דגש על שיפור היציבה והשליטה בתנועה. נקבע סף מירבי של 8 מפגשים שהועברו במהלך חמישה חודשים. מטופלים בקבוצה הניתוחית עברו ניתוח במהלכו הוסרה העצם שגרמה לפגיעה במהלך תזוזה של מפרק הירך, ולאחר מכן טיפול בתר-ניתוחי כמקובל.

התוצא העיקרי שנמדד היה HOS ADLי(Hip outcome score activities of daily living subscale) לאחר שמונה חודשים מרגע ההקצאה האקראית, כאשר הבדל בעל משמעות סטטיסטית נחשב להבדל של 9 נקודות בין הקבוצות. התוצא המשני כלל עוד מדדים שדווחו על ידי המטופלים והערכה קלינית.

לאחר שמונה חודשים מזמן ההקצאה האקראית, היה מידע זמין לגבי 100 מטופלים בקבוצה שעברה ניתוח (89% מהמטופלים) ו-88 מהמטופלים שטופלו בפיזיותרפיה (80%). ציון ה-HOS ADL הממוצע היה 78.4 (רווח בר-סמך 95%: 74.4-82.3) לקבוצת הניתוח ו-69.2 (רווח בר-סמך 95%: 65.2-73.3) בקבוצת הפיזיותרפיה. לאחר תיקון לציון ה-HOS ADL ההתחלתי, גיל, מין והאתר בו בוצע המחקר ה-HOS ADL הממוצע היה גבוה ב-10 נקודות (רווח בר-סמך 95%: 6.4-13.6) בקבוצת הניתוח לעומת קבוצת הפיזיותרפיה (p<0.001). לא דווחו תופעות לוואי משמעותיות באף אחת מהקבוצות.

מקור: 

Palmer A.J.R et al (2019). BMJ 2019; 364;

נושאים קשורים:  פגיעה,  מחקר אקראי,  קבוצת ביקורת,  מחקר בסמיות,  מחקרים
תגובות