• יו"ר החברה: ד"ר עידו לוריא
  • מזכ"ל: ד"ר אילן טל
  • גזברית: ד"ר אנג'לה דרניקוב
  • חברי ועד: פרופ' חגי חרמש
  • ד"ר מיכל רפפורט
  • ד"ר סעיד מוחמד מוסא
קטמין

עירויי קטמין משפרים תפקוד נוירו-קוגניטיבי בדיכאון

הממצאים מצביעים על כך שעירויי קטמין היו קשורים בשיפור מהירות העיבוד והלמידה המילולית, אשר נבעו בחלקן משיפור בחומרת תסמיני הדיכאון לאורך זמן

קטמין נוזלי. אילוסטרציה

לקטמין יש אפקט אנטי-דיכאוני מהיר ואפקט אנטי-אובדני בחולים עם הפרעת דיכאון מג'ורית (MDD), אך ההשפעות הנוירו-קוגניטיביות של קטמין בהקשר טיפול זה טרם נחקרו. קבוצת חוקרים מסין בחנו את ההשפעות הנוירו-קוגניטיביות של שישה עירויי קטמין ואת הקשר בין תפקוד נוירו-קוגניטיבי בסיסי לבין שינוי בחומרת הסימפטומים הדיכאוניים לאחר העירוי האחרון.

64 מטופלים עם MDD השלימו 6 זריקות תוך ורידיות של קטמין (0.5mg / kg מעל 40min) שניתנו במשך 12 ימים (יום שני עד רביעי-שישי), ולאחריהן תקופת תצפית של שבועיים. ארבעה תחומים של תפקוד נוירו-קוגניטיבי (כולל מהירות עיבוד, זיכרון עבודה, למידה חזותית ולמידה מילולית) הוערכו תוך שימוש ב-MATRICS Consognical Cognitive Batteryי(MCCB) בימים 0, 13 ו-26.

במודל מעורב ליניארי, נמצאו שיפורים משמעותיים בתחומים של מהירות העיבוד (F = 20.7, p <0.001) ולמידה מילולית (F = 11.1, p <0.001). בדיקת Sobel הראתה שהשיפור במהירות העיבוד (מבחן Sobel = 2.8,יp <0.001) ובלמידה המילולית (בדיקת Sobelי= 3.6, p <0.001) הושפעו באופן מובהק על ידי השינוי בסימפטומים של הדיכאון. שני תחומים נוירו-קוגניטיביים אחרים לא הראו שינויים משמעותיים לאורך זמן. ניתוח של קורלציות לא הראה קשר מובהק בין שינויים בסימפטומים דיכאוניים מתחילת המחקר לבין רמת התפקוד הנוירו-קוגניטיבי הבזאלית.

החוקרים מעידים כי הממצאים מצביעים על כך שעירויי קטמין היו קשורים בשיפור מהירות העיבוד והלמידה המילולית, אשר נבעו בחלקן משיפור בחומרת תסמיני הדיכאון לאורך זמן.

מקור:

Zheng, Wei, Yan-Ling Zhou, Wei-Jian Liu, Cheng-Yu Wang, Yan-Ni Zhan, Han-Qiu Li, Li-Jian Chen, Ming-D. Li, and Yu-Ping Ning. "Neurocognitive performance and repeated-dose intravenous ketamine in major depressive disorder." Journal of affective disorders 246 (2019): 241-247.

תרגם: ד"ר אביעד הדר

נושאים קשורים:  קטמין,  פסיכיאטריה,  נוגדי-דיכאון,  תפקוד קוגניטיבי,  דיכאון מאג'ורי,  מחקרים
תגובות