• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מום לב מולד

מגמות עונתיות של מומי לב מולדים

במחקר סיני חדש נמצא שיעור גבוה יותר של יילודים עם מומי לב מולדים בחודש אוקטובר, מה שמרמז על חשיפה אימהית למפגעים סביבתיים כמו זיהום אוויר וזיהומים נגיפיים בחודשים ינואר עד מרץ

08.05.2019, 11:58
לב (אילוסטרציה)

במחקר חדש שנערך ב-Shanghai Children's Medical Center בסין, והתפרסם בכתב העת The Journal of Pediatrics, ביקשו החוקרים לבחון את המגמות העונתיות של מומי לב מולדים בסין באמצעות נתונים קליניים מבתי חולים.

במחקר נכללו 40,501 מטופלים עם מום לב מולד אשר אושפזו ב-Shanghai Children's Medical Center בין השנים 2006 ו-2017. שיעור היילודים עם מום לב מולד בכל חודש הותאם לפי מין, שנת לידה, ושיעור יילודה חודשי באוכלוסייה הכללית. החוקרים השתמשו במודלים של negative binomial regression  בכדי להעריך את העונתיות של מומי לב מולדים.

בקרב המטופלים שנכללו היו 22,600 בנים (55.8%), עם יחס בנים לבנות של 1.26:1. בקרב תתי הסוג של מומי לב מולדים, פגמים בקיר החדרים ופגמים בקרי העליות היו הנפוצים ביותר, עם 39.7% ו-12.6%, בהתאמה. החוקרים מצאו מגמה מובהקת סטטיסטית בשיעור היילוד החודשי של יילודים עם מומי לב מולדים: השיעור היחסי הגבוה ביותר היה באוקטובר והנמוך ביותר באפריל. לאחר תיקון לגורמים מבלבלים אפשריים, השיעור היחסי הגבוה ביותר היה באוקטובר והנמוך בנובמבר.

החוקרים מסכמים שקיים שוני חודשי מובהק של שיעור היילודים עם מומי לב מולדים. השיעור היחסי גבוה ביותר התרחש באוקטובר, ממצא שמרמז על חשיפה אימהית למפגעים סביבתיים בין ינואר למרץ. מפגעים אלו עלולים לכלול זיהום אוויר, זיהום נגיפי, והתנהגויות לא בריאות של אורח חיים.

מקור:

Dong, Yuanyuan et al. Analysis of the Seasonal Trend of Congenital Heart Defects. The Journal of Pediatrics , Volume 207 , 29 - 33.e1

נושאים קשורים:  מום לב מולד,  מגמה עונתית,  שיעור יילודה,  זיהום אוויר,  מחקרים
תגובות