חדשות

מינון נמוך של אספירין מעלה את הסיכון לדימום תוך גולגולתי

מניתוח מחקרים שנעשו לאחרונה עולה כי נטילת אספירין למניעת מחלת לב ושבץ במבוגרים ללא תחלואה זאת מעלה סיכון לדימום פנימי

אספירין (צילום: אילוסטרציה)
אספירין (צילום: אילוסטרציה)

נמצא קשר בין נטילת מינון נמוך של אספירין כדי למנוע מחלת לב ושבץ  לבין סיכון מוגבר במידה מסוימת לדימום תוך גולגולתי אצל אנשים ללא היסטוריה של תחלואה זאת. כך נמצא במחקר שעליו דווח לאחרונה ב-JAMA Neurology.

החוקרים ניתחו נתונים מ-13 מחקרים קודמים שבמצטבר נעשו על אוכלוסיה של יותר מ-130 אלף אנשים בגילאי 74-42 ללא היסטוריה של מחלות לב או שבץ. הם נטלו אספירין במינון נמוך – כשקבוצת ביקורת נטלה תרופת-דמה (פלצבו) - במטרה למנוע את התחלואה הנ"ל.

אספירין במינון נמוך, באופן טיפוסי, הוא של 75 ו-100 מיליגרם אבל מסתבר, ציינו החוקרים, כי ברבות מרכישות OTC של אספירין בבתי מרקחת (למשל בארה"ב) נמצא מינון של 81 מ"ג בלבד.

אנשים שנטלו במהלך המחקר פלצבו היו בסיכון מוגבר של 0.46% לדימום במהלך הניסוי, בעוד שאלה שנטלו מינון נמוך כאמור נמצאו בסיכון מוגבר של 0.63%, שהוא שווה לתוספת של שני אנשים בכל 1,000 שפיתחו דימום. עוד נמצא כי אנשים ממוצא אסיאתי ו-BMI מתחת ל-25 נמצאו דווקא עם סיכון מוגבר יותר.

נטילת אספירין מדי יום מומלצת במיוחד למבוגרים מאחר שידועה יכולת האספירין למנוע קרישה של הטסיות. אצל אנשים שבדפנות עורקיהם הצטברה שכבה שומנית – פלאק – והם אובחנו כחולים בטרשת עורקים, קיים חשש ששכבת הפלאק תתפרק, תוביל להופעת קרישי דם ותשבש את זרימת הדם ללב או למוח.

יש לציין שמחקרים שונים סיפקו ממצאים מנוגדים לעניין נטילת האספירין על בסיס יומי שגרתי במטרה למנוע מצבים כאלה.

החוקרים ציינו עתה כי שלושה מחקרים גדולים שנעשו לאחרונה הגיעו למסקנה שנטילת אספירין במינון נמוך מדי, במקרה הטוב ביותר, היא בזבוז כסף עבור מבוגרים בריאים ובמקרה הגרוע, התרופה מעלה סיכון לדימום פנימי.

עקב כך אספירין כבר איננו מומלץ כאמצעי למניעה עבור מבוגרים וזקנים שאין להם סיכון מוגבר למחלת לב או שזו כבר נמצאת אצלם, כך על פי הנחיות הקולג' האמריקאי לקרדיולוגיה והתאגדות רופאי הלב של ארה"ב שפורסמו בחודש מרץ האחרון.

נושאים קשורים:  אספירין,  מחלת לב,  שבץ מוחי,  דימום תוך גולגלתי,  חדשות
תגובות
01.07.2019, 20:03

אם עברתי שבץ בגיל צעיר ולכן אני לוקחת באופן קבוע אספירין 100 האם עלי להמשיך לפי הוראות אלו?

02.07.2019, 15:59

ראשית אף פעם אל תפסיקי תרופה בלי לשאול את הרופא שנתן לך את התרופה !
יש מידע רפואי אישי שלך שרק הרופא שלך יכול לדעת , לדוגמה יכול להיות שאצלך יש בעיה של קרישיות יתר של דם ולכן אספירין אצלך יעזור למניעה של שבץ.
במיוחד שמחקרים אחרים מראים שאצל כאלה שעברו שבץ ראשון אספירין כן מועיל.

אנונימי/ת
02.07.2019, 09:31

סוף סוף מתחילים להתעורר. את אמא שלי הצלחתי להציל כי הפסקתי לה את האספירין וכאשר נפלה ונחבלה בראש לא קרה לה כלום. לצערי, את רוב החולים שנפגעו עקב נטילה מיותרת של אספירין ראיתי ורואה אותם נפגעים על בסיס יומיומי, ולא רק עקב חבלות בראש, גם עקב שבץ המורגי חמור על רקע נטילת אספירין (אם החולה לא היה נוטל אספירין אז הדימום שהיה מתרחש היה קטן הרבה יותר). עכשיו זה התור של להפסיק עם המתן המיותר והקטלני של ה-NOAC. הNOAC מחסלים זקנים מסכנים בלי רחמים (גם את שמעון פרס ז"ל דרך אגב) ושלא נדבר על אלה שנוטים ליפול עם חבלות ראש. השיווק של הNOAC הוא נפשע ומבוסס על פרסומת אגרסיבי פלוס שחרור רופא המשפחה מלבצע בדיקות INR ולנפנף מהר את החולים.
נוחות זו לא סיבה לסכן את החולים. לעצום עיניים ולא לדעת אם האנטיקואגולציה הינה קיצונית (כי לא ניתן לדעת למעשה עם הNOAC) זה גובל בפשע. חובה להפסיק אספירין וכל סוג של אנטיאגרגנטים או אנטיקואגולנטים בכל מקרה של חבלת ראש אפילו אם הCT תקין (הפסקה למשך חודש ימים לכל הפחות).
מקווה שעם הפוסט הזה אצליח לשנות את הרגלי האנטיקואגולציה ואנטיאגרגציה ולהציל חולים, במיוחד את הקשישים שנוטים ליפול.

02.07.2019, 16:03

זה לא חדש מדברים על זה כבר שנים רבות, זה לא שחור לבן . ויכול להיות שקשיש שיפסיק לקחת אספירין , לא יפול אבל יקבל שבץ חסימתי בגלל קריש דם .

02.07.2019, 11:43

"מדי" ? הכותרת מטעה לחלוטין: הדימום איננו בגלל שהמינון נמוך מדי, אלא בגלל נטילת אספירין שלא לצורך. מינון גבוה יותר יגרום כמובן להחמרת האסון. נא קיראו את המאמר...

02.07.2019, 13:41

מאה אחוז נכון

אנונימי/ת
02.07.2019, 14:46

היה צריך להוסיף את המילה "אפילו" לפני כל הכותרת, כי אז היא לא הייתה מטעה.
אבל היא מטעה רופאים כמוני וכמו זה ששם לב לבעייה. רופאים מבינים הייטב את הכוונה.
וכאן נשאלת השאלה הגדולה. אם רופאים מבינים את המסר, מדוע הם צריכים בכלל לקרוא כתבה זו?
האינה רדודה מדי?
לדעתי מתאימה יותר לעיתון יומי כמו ידיעות.
מחשבה זו גוררת אותי לשאלה ששאלתי שוב ושוב והיא ,למי נועדה במה זו?

אנונימי/ת
02.07.2019, 14:48

טעות: כוונתי הייתה: "היא לא מטעה רופאים כמוני.....:"

02.07.2019, 16:04

את מתכוונת ל"רופאים אנונימים" .

02.07.2019, 15:45

חבל שמי שמעלה כתבות לא מבין מה הוא קורא או מה הוא מתרגם.
המינוח הנכון הוא "מינון נמוך" ולא "מינון נמוך מידי" מינון אספרין נגד חום וכאבים = מינון רגיל או גבוה הוא 500 מ"ג (יש גם 300 ) מינון למניעת קרישה הוא תמיד "מינון נמוך" בין 75 ל 150 מ"ג (ואגב 81 זה בדיוק בתחום הזה.)
עוד משפט שמראה על חוסר הבנה בסיסי זה " אספירין במינון נמוך, באופן טיפוסי, הוא של 75 ו-100 מיליגרם אבל מסתבר, ציינו החוקרים, כי ברבות מרכישות OTC של אספירין בבתי מרקחת (למשל בארה"ב) נמצא מינון של 81 מ"ג בלבד."

02.07.2019, 15:53

ולא להתלהב מכל ניתוח בדיעבד של מחקרים! יש גם מחקרים שמוכיחים אחרת לחלוטין.
ותמיד באנליזות סטטיסטיות כאלה יש ספק שנובע מהקלות שבה ניתן לברור מחקרים שבהם הסטטיסטיקה יותר נוחה כדי לחזק את המסקנות שרוצים לקבוע מראש.
רוב מקרי השבץ המוחי והתקפי הלב הם בגלל חסימה של קרישי דם ולא דימום ולכן בשיקולי כדאיות זה לא כלכך ברור . ויש לציין כי אספירין במינון נמוך נמצא גם כמוריד סיכויים לסרטן מסוגים שונים .

אנונימי/ת
02.07.2019, 16:12

מחקר מדהים למדתי משהו חדש,
אבל יש מחקרים אחרים שאמרו נטילת אספירין מניעתי הוריד אחוז תחלואה לבבית והתקפי לב ואירועיים מוחיים אסכימיים, לכן לדעתי כן צריך לתת אספירין לחולים מבוגרים מעל גיל 50 כטיפול מניעתי אבל במקביל להדריכם על מעקב ובטיחות פיזית (מניעת נפילות ומניעת פצעים )

אנונימי/ת
02.07.2019, 17:28

הרבה חולים שמגיעים אלי מסיבות שונות לוקחים אספירין ללא צורך כמניעה ראשונית ומסכנים עצמם לדמם. חשוב להפיץ נתונים אלה בין רופאי המשפחה וגם מומחים

03.07.2019, 11:50

לפי גוף המחקר נראה שהתרגום " נמוך מדי" לא מתאים.
המחקר בדק אם כדאי בכלל לתת וגילה סיכון מוגבר לדימום. אבל זה לא היה בשל מינון נמוך אלא מעצם השימוש. לא כך?