• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

בגלל המחיר: יותר ממחצית מהישראלים בני 50 ומעלה מוותרים על טיפולי שיניים

במדגם חדש של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות נמצא: כ-53% מבני 75-50 בישראל מבצעים בדיקות שיניים בתדירות נמוכה או בכלל לא

טיפול שיניים. אילוסטרציה

52.8% מבני 75-50 בישראל, כך על פי מדגם, מבצעים בדיקות שיניים בתדירות נמוכה או בכלל לא ו-47.2% נבדקים בבדיקות שגרתיות לפחות פעם בשנה, כך עולה מתוך דו"ח שפורסם בחודש מאי בכתב העת הבינלאומי של המכון הלאומי לחקר מדיניות הבריאות.

המחקר בנושא הזה מבוסס על תשובות שנתקבלו מ-608 ישראלים – 429 יהודים ו-179 מקרב האוכלוסיה הערבית. ערכה אותו פרופ' שוש שהרבני, מומחית לכלכלת בריאות וראש רשות המחקר באקדמית עמק יזרעאל.

מהמחקר עלה כי הסיבה העיקרית להימנעות מבדיקות ומטיפולי השיניים בקרב קבוצת גיל זו באוכלוסיה: העלות הכלכלית של הבדיקות וכן אלה שהסבירו את ההימנעות בכך שהם מאמינים ש"צריך ללכת לרופא שיניים רק כשכואב".

עוד עלה מהמחקר שבעלי ההכנסות הגבוהות מבצעים יותר בדיקות שיניים מבעלי הכנסה נמוכה. בגירים מהאוכלוסיה הערבית ביצעו פחות בדיקות בהשוואה ליהודים.

פרופ' שהרבני: "ממצאי המחקר מדגישים את אי השוויון הקיים בשירותי בריאות השן בקרב אוכלוסיית הגיל השלישי. למבוגרים במעמד סוציואקונומי נמוך סיכוי גבוה יותר לסבול מבעיות שיניים חמורות שאינן מטופלות". היא מציעה להתאים את מרפאות לקהל היעד ולהנגישן לדוברי ערבית ורוסית.

ד"ר ליאור קצפ, יו"ר הסתדרות רופאי השיניים, אמר בהקשר זה ל"ידיעות אחרונות": "אני מציע לבני הגיל השלישי לחשוב מחדש. הדור המבוגר פחד מרופאי שיניים ומטיפולי שיניים שבעבר היו כואבים יותר משאר היום. נוצר מאז רושם מוטעה על הטיפול. ההזנחה היא שגורמת לעלייה במחירי הטיפול".

נושאים קשורים:  טיפולי שיניים,  ד"ר ליאור קצפ,  פרופ' שוש שהרבני,  בדיקות שיניים,  בריאות הפה,  חדשות
תגובות
אנונימי/ת
15.07.2019, 22:28

ממש עניין כלכלי ולא קשור לכאב . ...
אדם שחי מקצבה לא יכול לתת כסף לרופא שיניים.
זה בגדר פריבילגיה , אפילו עלות עקירה הם לא יכולם להרשות לעצמם .

תבינו שזה לא רק הגיל השלישי , אלה גם אנשים מוגבלים שחיים על ביטוח לאומי .

אנונימי/ת
15.07.2019, 22:53

צודק, אבל עלות החומרים ואחזקת המרפאה מאוד יקרה. מנסיון. שהמדינה תכניס את היד לכיס כמו בתחומי רפואה אחרים ותראו איך הטיפול יונגש לאוכלוסיה הרחבה.
דוגמה טובה זה טיפולים אונקולוגיים שרבים שנזקקים להם לא היו יכולים לשלמם בכספם הפרטי.

16.07.2019, 08:11

בירושלים קיימת למעלה מ40 שנה עמותה של רופאי שיניים - "משל"ש" המטפלת בהתנדבות ובחינם במרפאותיהם הפרטיות באנשים חסרי אמצעים הזקוקים לטיפולי שיניים. זכאים לסיוע משל"ש רק מתרפאים שהופנו על ידי לשכות הרווחה. באופן זה בירושלים אין נזקק הזקוק לטיפול שיניים ואינו יכול לקבלו.
מטרת הארגון להרחיבו לשאר הרשויות בארץ.