• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
חדשות

"האוצר מאלץ את אזרחי ישראל לשלם מכיסם 40% מההוצאה הלאומית לבריאות"

יו"ר ארגון רופאי המדינה, ד"ר זאב פלדמן, הגיב על דו"ח הלמ״ס החדש על העלייה בביטוחים הבריאות הפרטיים בישראל – זינוק של יותר מ-10%

ד"ר זאב פלדמן, סגן יו"ר הר"י ויו"ר אר"ם. "החוק הקיים מנציח ודאות של חוסר תקווה כלכלית לכלל בתי החולים". צילום: מרים אלסטר/ פלאש 90

דו"ח חדש של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) שפורסם היום (א') הראה כי השתתפות המדינה בבריאות אזרחיה נמוכה במידה ניכרת גם ב-2018, בהשוואה לממוצע במדינות ה- OECD שעומד על 8.8%, וזאת למרות שההוצאה הלאומית על בריאות בישראל הגיעה ל-101 מיליארד שקל, עלייה ב-4.3% לעומת 2017 והיא 7.6% מהתמ"ג.

מהדו"ח השנתי גם עלה שהחלק הציבורי מתוך ההוצאה לבריאות הוא מהנמוכים בארגון המדינות המפותחות - 64% מההוצאה לבריאות בישראל הם במימון ציבורי, לעומת ממוצע של 74% בארגון. במילים אחרות: הישראלים מוציאים נתח גדול הרבה יותר מכיסם הפרטי על בריאות לעומת מדינות אחרות ב-OECD. המדינה עם המימון הציבורי הגבוה ביותר ב-OECD היא נורבגיה, שבה שיעור המימון הציבורי 86% מההוצאה השוטפת לבריאות.

ועד מתוך הדו"ח: במונחי שווי כוח קנייה, ההוצאה השוטפת לבריאות לנפש בישראל הסתכמה ב-2,953 דולר – לעומת כ-6,000 דולר הממוצע ב-OECD ופחות משליש מההוצאה השוטפת לנפש בארה"ב - 10,586 דולר.

את הגידול בהוצאה הלאומית מסבירים עורכי הדו"ח בין היתר בעלייה בהוצאות משקי הבית על ביטוחים פרטיים. ההוצאה עליהם, הכוללת ביטוחי פרט וביטוחים קולקטיביים הנעשים דרך מקומות העבודה, זינקה ב-2018 ב-10.3%. סך הפרמיות ששילמו הישראלים על ביטוחי בריאות מסחריים ב-2018 הגיע ל-3.95 מיליארד שקל, לעומת 3.58 מיליארד ב-2017 וכל זאת חרף רפורמת "החזר-הסדר" ובחירת מנתחים מתוך רשימות סגורות.

ההוצאה על הביטוחים המשלימים של קופות החולים הנמצאים בפיקוח ירדה ב-2018 ב-2.6%, בעקבות תכנית קיצור התורים במסגרתה עברו עשרות אלפי ניתוחים ממימון הביטוחים המשלימים למימון הציבורי ובהתאם גם הפחתת הפרמיות. ההוצאה על ביטוחים פרטיים עלתה ב-10.3%.

עוד עלה מהדו"ח כי ההוצאה הציבורית מקורה במיסים כמו מס הבריאות - 24% מההוצאה ומס הכנסה - 40%. ההוצאה הפרטית - התשלומים הישירים של משקי הבית על ביטוחים פרטיים - 13%, על תרופות ורופאים פרטיים, כמו רופאי שיניים - 21% מההוצאה.

ב-2018 סיפקו קופות החולים 34% מהוצאות שירותי הבריאות. בתי חולים כלליים, רופאי שיניים ורופאים פרטיים אחרים, מרפאות פרטיות ויצרני תרופות ומכשירים רפואיים סיפקו יחד 56% מכלל ההוצאה הלאומית.

החלק שסופק בידי המוסדות הממשלתיים - בתי החולים לחולי נפש ובתי חולים למחלות ממושכות, מרפאות ולשכות הבריאות - היווה 6% מההוצאה הלאומית לבריאות, בדומה לשני העשורים האחרונים. השירותים שסופקו בידי מוסדות בריאות מגן דוד אדום וגופים אחרים ללא מטרות רווח – 4% .

תגובת ד"ר זאב פלדמן, יו"ר ארגון רופאי המדינה (אר"מ) ומ״מ יו״ר ההסתדרות הרפואית: "שוב פעם, גם בנתונים הרשמיים של הלמ״ס, מתבררת הציניות שבה גורם האוצר לאזרחי ישראל לשלם מכיסם 40% מההוצאה הלאומית לבריאות, והציניות שבה מתעלמים מחוק בריאות ממלכתי ומעקרונותיו. יש להגדיל מיידית את ההשקעה הלאומית לבריאות ל-9%, כמו במדינות ה-OECD, להוסיף תקנים לרופאים ואחיות, לקצר תורים ולמנוע את הצפיפות במחלקות בתי החולים שיש בה פגיעה יומיומית בכבוד האדם".

תגובת פורום החירום הלאומי "5 מיליארד לבריאות": "דו"ח הלמ״ס מעיד יותר מכל על 'מדיניות ההרעבה' של מערכת הבריאות שכשלה והובילה לכך שמדינת ישראל מפרה את מחויבותה כלפי אזרחי ישראל למתן שירותי בריאות במסגרת חוק ביטוח בריאות ממלכתי. הדו״ח חושף את האבסורד שבו 60% מההוצאה הלאומית מועמסת על גב האזרחים שנאלצים לשלם בכל חודש מס בריאות ולהוציא מכיסם על ביטוחים פרטיים. על כל 1.60 שקל שכל ישראלי מוציא על בריאות - המדינה מוציאה 1 שקל בלבד.

"קריסת מערכת הבריאות הציבורית מחייבת תוספת מיידית של חמישה מיליארד שקל לבסיס תקציב הבריאות, לשם הוספת מיטות בהתאם לגידול ולהזדקנות האוכלוסיה, עדכון התוספת השנתית לסל התרופות, עדכון תקציב הקופות ותוספת מיידית של אלפי תקנים של אחיות ורופאים. אנו קוראים לראש הממשלה בנימין נתניהו ולכל ראשי המפלגות מימין ומשמאל: זו העת להציב את הבריאות בראש סדר העדיפויות הלאומי".

נושאים קשורים:  דו"ח הלמ"ס,  ביטוחי בריאות פרטיים,  ההוצאה הלאומית על בריאות,  OECD,  חדשות,  ד''ר זאב פלדמן
תגובות