חדשות

מחקר ישראלי: חיסון נגד שחפת עשוי להקטין את הסיכוי לאלצהיימר

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים ו"הדסה" מצא כי חיסון אנטי שחפתי יכול לעכב ואף למנוע כדי פי ארבעה את הסיכוי למחלת אלצהיימר שאיננה תורשתית

חיסון נגד שחפת. אילוסטרציה

צוות חוקרים מהאוניברסיטה העברית בירושלים והמרכז הרפואי הדסה מצא כי חיסון נגד שחפת עשוי להקטין כדי פי ארבעה סיכויים לאלצהיימר שאיננו מסיבה גנטית. דו"ח המחקר פורסם בחודש שעבר ב-PLos One.

את צוות המחקר הובילו פרופ' צ'רלס גרינבלט ופרופ' הלל ברקוביאר מהאוניברסיטה העברית ופרופ' עופר גופרית מהאוניברסיטה העברית והמרכז הרפואי הדסה.

מחלת האלצהיימר פוגעת בעשירית מבני 65 ומעלה, זאת על פי סטטיסטיקות אפידמיולוגיות גלובליות. זו כיום מחלה חשוכת מרפא בעקבות פגיעה ברקמת המוח שתוצאתה איבוד נרחב של הזיכרון, פגיעה בקוגניציה ומחיקת האישיות. כיוון שאין אפשרות לשקם רקמות מוח שנפגעו, הפתרון למחלת אלצהיימר הוא ברפואה מונעת, אלא שעד עכשיו לא נמצאה תרופה מונעת יעילה. לאחרונה גם נמצא שזיהומים כרוניים תורמים להתפתחות אלצהיימר אצל מרבית החולים במחלה כאשר מדובר באלצהיימר שאיננו תורשתי.

פרופ' הלל ברקוביאר. "מצאנו שיש שכיחות גבוהה של אלצהיימר במדינות שבהן פחות אנשים מתחסנים נגד שחפת"

כדי לבדוק את ערכו של החיסון נגד שחפת כמונע אלצהיימר, צריך היה לחסן אנשים מבוגרים כך שתקופת המעקב אחרי ההתפתחות הטבעית של מחלת אלצהיימר תחול עדיין בזמן חייהם של משתתפי המחקר. על מנת לקצר את הליך הסקת המסקנות, בחנו החוקרים מטופלים בגיל השלישי שטופלו בעבר בחיסון האמור בגלל התוויה אחרת – במקרה הזה, עקב סרטן בשלפוחית השתן.

ניתוח נתונים סטטיסטי רטרוספקטיבי התבצע ב-1,371 גברים ונשים שחלו בסרטן שלפוחית השתן. אחד הטיפולים המקובלים בסרטן זה הוא על ידי חשיפת השלפוחית לתרכיב אנטי שחפתי.

פרופ' ברקוביאר הסביר: "תשומת ליבנו הופנתה לחיסון נגד שחפת שבתינוקות מונע זיהומים שונים באופן בלתי ספציפי. בהקשר זה מצאנו שיש שכיחות גבוהה של אלצהיימר במדינות שבהן פחות אנשים מתחסנים נגד שחפת. לכן שיערנו שחיסון אנטי שחפתי יכול לעכב או אפילו למנוע את הופעת המחלה".

החוקרים ערכנו השוואה בין קבוצת אנשים שטופלה בתרכיב BCG לבין קבוצת ביקורת שמסיבות רפואיות טופלה באופן אחר. בהשוואה בין המטופלים לבין קבוצת הביקורת נלקחה בחשבון האבחנה של אלצהיימר לפי הופעת המחלה - על בסיס גילאים מקבילים. "מצאנו", ציין פרופ' ברקוביאר, "שהתרכיב נגד שחפת הפחית כדי פי ארבעה את הסיכוי להופעת אלצהיימר".

פרופ' גרינבלט: "בגלל מורכבות הרקע הקליני, עולות הסתייגויות באשר לערך ההשוואתי שבין שתי קבוצות המטופלים. אולם, אפילו אם הסיכון לאלצהיימר צומצם בעזרת התרכיב החיסוני כדי מחצית, תוצאות המחקר אומרות דרשני ומן הראוי להמשיך אותו בצורה מקיפה".

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  שחפת,  חיסון נגד שחפת,  פרופ' צ'רלס גרינבלט,  פרופ' הלל ברקוביאר,  האוניברסיטה העברית,  חדשות,  מחקר ישראלי,  המרכז הרפואי "הדסה"
תגובות