חדשות

"לא חלה החמרה בסיבוכי השפעת - התקשורת זרעה פאניקה וגרמה לתבהלה"

"התקשורת התייחסה באופן שטחי למחלה ולהשלכותיה, זרעה פאניקה וכתוצאה מכך חולים בסיכון גבוה לא קיבלו את החיסון", טוען פרופ' יעקב גינדין, לשעבר מנהל המכון הגריאטרי ב"קפלן"

חיסון לשפעת. צילום: משרד הבריאות

רופא בכיר, פרופ' יעקב גינדין (69), ששימש שנים רבות בתפקיד מנהל המכון הגריאטרי במרכז הרפואי קפלן ברחובות, מאשים את התקשורת בכך שדיווחיה בשבועות האחרונים "יצרו את תבהלת השפעת", כהגדרתו. "התפרצות השפעת השנה איננה הקשה ביותר, לא מבחינת סוג הנגיף ולא בהיקף הסיבוכים והתמותה - אבל יש החמרה במידת הפאניקה הציבורית שנוצרה סביבה. לתקשורת יש בכך חלק", אמר פרופ' גינדין בשיחה עם העיתונאית הוותיקה יהודית יחזקאלי שפורסמה באתר אגודת העיתונאים בתל אביב. ביקורת דומה השמיעו לאחרונה רופאים נוספים שהופיעו בתכניות הטלוויזיה השונות.

שינוי שחל השנה בשיטת הדיווח למשרד הבריאות על החולים הקשים, טען, העלה את היקף הדיווחים על התחלואה הקשה, "אך למעשה לא חלה החמרה בסיבוכים הקשים שגורמת השפעת. התקשורת התייחסה באופן שטחי למחלה ולהשלכותיה ובעיקר זרעה פאניקה בקשר אליה.

"התקשורת", הוסיף, "התמקדה בעיקר בחיסון ובאי-חיסון; התייחסה גם לאלה הדוגלים באי-חיסון מפני שפעת וטוענים שהחיסון, כביכול, מזיק. לקהילה הרפואית ברור שהתועלת שבחיסון גדולה לאין ערוך מתחלואה ותמותה בגלל החיסון. בגלל הפאניקה ותת החיסון, נפגע 'חיסון העדר'.

"פרסום דו"ח הסיבוכים הקשים ומקרי המוות הבודדים הובילו לקראת סוף דצמבר ללחץ גדול בקופות החולים. התקשורת דיווחה על כמות החיסונים הקטנה שבידי הקופות, מה שהגדיל את הלחץ ויצר פאניקה שהשפעת כבר פעילה באוכלוסיה. נוצר גל חיסונים היסטרי ויעיל פחות מבחינה חיסונית.

"התקשורת התייחסה בשטחיות לשפעת ולהשלכותיה ובעיקר זרעה פאניקה בקשר אליה. עשרות חולים שלי, בסיכון גבוה, לא הגיעו לחיסונים כיוון שאזלו בגלל התבהלה. החיסונים נצרכו על ידי אנשים שנתפסו לבהלה ולא בהכרח על ידי המשתייכים לקבוצות הסיכון. נאלצתי לשלוח לאשפוז בבית חולים אנשים עם סיבוכים שאופייניים לקשישים עם שפעת שהסתבכה, לאחר שלא הצליחו להתחסן. עקב הלחץ על הקופות, חוסנו אנשים שלא נמנים על קבוצות הסיכון", ציין גינדין.

פרופ' גינדין מציע למשרד הבריאות להקצות בעונה הבאה מחצית מכמות החיסונים שתוזמן רק לאנשים שבקבוצות הסיכון והמחצית השנייה לאלה שאינם בסיכון. אם ייווצר מחסור, יש לקחת חיסונים מהמחצית השנייה ולאפשר חיסון לנזקקים מהקבוצה הראשונה. "הייתי מבצע מדרג חיסוני כדי לאפשר חיסון לא בקופה אלא במרפאות הילדים, במרפאות אונקולוגיות ובאחרות ולא להשאיר את הנושא לשיקול הקופות. במוסדות הגריאטריים, בהם כ-30 אלף זקנים, שיעור הכיסוי החיסוני היה מעל 90% ולא כ-25% כפי שחוסנה האוכלוסיה הקהילתית".

נושאים קשורים:  פרופ' יעקב גינדין,  שפעת,  תחלואת השפעת,  חדשות,  חיסון נגד שפעת
תגובות
אנונימי/ת
27.01.2020, 21:47

חולים בסיכון גבוה צריכים להתחסן בתחילת עונת השפעת, ברגע שיש חיסונים, ולא לחכות שאנשים ימותו משפעת ורק אז ללכת להתחסן.
האשמה אינה של העיתונות, אלא של אותם מטופלים בסיכון שלא הגיעו להתחסן בזמן!
רופאים צריכים לעודד אנשים בקבוצת סיכון להתחסן בתחילת העונה