דעות

זריעת פחד על ידי מנהיגות אינה אסטרטגיה – מנהיגות אמיתית לוקחת סיכון ונוטעת תקווה

יש לתכנן עכשיו את הסרת הסגר הכללי, לפתוח את מוסדות החינוך שבהם ילמדו מורות צעירות בלבד, להחזיר את הצעירים למעגל העבודה ולהשאיר את האוכלוסיה המבוגרת והחולה בסגר קפדני

בדיקת חום לאזרחים. צילום: יונתן סינדל/ פלאש 90

מגיפת הקורונה היא אירוע המתאפיין באי ודאות ובדינמיקה מהירה. בניהול משבר כזה נודעת חשיבות ליכולת לנקוט במהירות פעולה מחמירה, אך גם לגלות גמישות למציאות המשתנה עם הנתונים המתווספים מיום ליום ולהיות תמיד צעד אחד קדימה מהיריב.

הנגיף מידבק בדרכי הנשימה וגורם למחלה קלה בצעירים וקשה במבוגרים ובחולים במחלות כרוניות. מתוך הידע שנצבר מיום ליום ניתן כבר לגבש הערכת סיכונים ריאלית לפיה יש לשקול כעת מחדש את אסטרטגיית המערכה במגיפה.

בזמן שלרופאים ולאחיות אין מיגון הולם וחומרי חיטוי, בציבור הרחב הולכים עם מסיכות ללא צורך ומחטאים מקומות ציבוריים ללא כל הצדקה מקצועית. זה גם הזמן להוציא את אנשי הצוות המבוגרים והחולים מטיפול ישיר בחולים כדי להגן על חייהם

הסגר והבידוד מאטים את ההדבקה אך לא יורידו את מספר הנדבקים הכולל, ומנגד מחירם האנושי, החברתי והכלכלי קשה מנשוא. הצעירים ילקו במחלה קלה ויפתחו חסינות שתביא עם הזמן לדעיכת ההדבקה. הקשישים והחולים במחלת כרוניות הם האוכלוסיה הפגיעה לסיבוכי המחלה, כפי שהודגם בפער הגדול בשיעור התמותה בין איטליה לדרום קוריאה, ובהגנתם יש להתמקד.

יש על כן לתכנן עכשיו את הסרת הסגר הכללי, לרבות פתיחת מערכת החינוך שבה ילמדו מורות צעירות בלבד, להחזיר את הצעירים למעגל העבודה והלימודים ולהשאיר את האוכלוסיה המבוגרת והחולה בסגר קפדני. את האסטרטגיה שהאנגלים הגו אך לא יישמו והתמהמהו בהפעלת סגר, צריכה ישראל, שהפעילה סגר רחב מוקדם, לשקול כעת וליישם. היה זה כלכלן איטלקי, Pareto, שקבע את הכלל הניהולי של 20:80 שכאילו נכתב למגיפה הזו: יש להתמקד ב-20% מהדברים הגורמים ל-80% מהבעיות.

אנו יודעים היום כי הנגיף, כאחיו ה-SARS, שורד באוויר כאוירוסול מספר שעות ועל משטחים מספר ימים, בשונה מהצהרת מנכ"ל משרד הבריאות. אי ודאות מכוונת לגישה מחמירה במיגון - דהיינו שימוש של הצוותים הרפואיים במסיכות N95 ולא במסיכות כירורגיות פשוטות

איננו בטוחים עדיין באשר למנגנון ההדבקה של המחלה, האם טיפתי בלבד או שיש בו גם מרכיב אוירוסולי. אנו יודעים היום כי הנגיף, כאחיו ה-SARS, שורד באוויר כאוירוסול מספר שעות ועל משטחים מספר ימים, בשונה מהצהרת מנכ"ל משרד הבריאות. אי ודאות מכוונת לגישה מחמירה במיגון - דהיינו שימוש של הצוותים הרפואיים במסיכות N95 ולא במסיכות כירורגיות פשוטות. המחיר של תחלואה בקרב צוותי רפואה בלתי נסבל בהיבטי שימור כוח האדם היקר, היותם מקור הדבקה למטופלים שלהם והבטחת התייצבותם לעבודה בלי חשש לחייהם.

בזמן שלרופאים ולאחיות אין מיגון הולם וחומרי חיטוי, בציבור הרחב הולכים עם מסיכות ללא צורך ומחטאים מקומות ציבוריים ללא כל הצדקה מקצועית. זה גם הזמן להוציא את אנשי הצוות המבוגרים והחולים מטיפול ישיר בחולים כדי להגן על חייהם.

ישראל אימצה את הקריטריונים של ה-WHO באופן סלקטיבי, וההגדרה בארץ שונה בנוגע למידת החום ולמשך המגע ההדוק, 38 מעלות ו-15 דקות, בהתאמה. לקביעות הללו אין ביסוס, שהרי גם מגע של עשר דקות יכול להדביק ויש חולים עם חום נמוך

לבדיקות המעבדה ערך רב, ברמת הפרט וברמת האוכלוסיה. הן משמשות לאיתור נדבקים, לזיהוי החולים בכדי להפרידם ממטופלים אחרים ולשחרור מגע או חולה מבידוד. ברמת האוכלוסיה הן יסייעו להבנת מנגנון התפשטות המחלה ולמיפוי מוקדי תחלואה. באוכלוסיה יש כבר העברה מקומית וחולים רבים לא מאובחנים שבינתיים מדביקים אחרים, ויש לעשות יותר בדיקות כדי לזהותם. הגיע הזמן לחפש את המחלה לא רק מתחת לפנס.

לקריטריונים חשיבות רבה באיתור החולים וביכולת התגובה. ישראל אימצה את הקריטריונים של ארגון הבריאות העולמי באופן סלקטיבי, וההגדרה בארץ שונה בנוגע למידת החום ולמשך המגע ההדוק, 38 מעלות ו-15 דקות, בהתאמה. לקביעות הללו אין ביסוס, שהרי גם מגע של עשר דקות יכול להדביק ויש חולים עם חום נמוך. הגדרה מצומצמת סכנתה בתת בדיקה ותת אבחון. אימוץ סלקטיבי של הגדרות בינלאומיות בזמן משבר צריך שיהיו לו הסבר כבד משקל.

בשוך הסערה מספרי החולים שיחלימו לא יעניינו אף אחד, רק מספר המתים. כיוון שהתמותה היא באוכלוסיה הפגיעה, יש להתמקד בצמצום ההדבקה באוכלוסיה הזאת ובתגבור יכולות ההנשמה והטיפול הנמרץ. במערכה כזו הכרחי להגדיר מטרה ולגייס את החיילים. הדינמיקה של המציאות מחייבת בזמן הקרוב שינוי של מטרת המבצע ממניעת הדבקה בכלל האוכלוסיה למניעת הדבקה באוכלוסיה הפגיעה והפחתת התמותה, תוך צמצום הפגיעה במרקם החיים. החיילים במערכה הם עובדי מערכת הבריאות. צריך לתת להם מיד את כל מה שהם זקוקים לו כדי לעמוד בטיפול באלפי חולים.

היה זה נשיא ארה"ב במלחמת העולם השניה, פרנקלין ד' רוזבלט, שאמר: "הדבר היחידי שיש לפחד מפניו הוא הפחד עצמו". אופן ניהול המשבר מציב סימני שאלה רבים: זריעת פחד על ידי מנהיגות אינה אסטרטגיה. מנהיגות אמיתית משקפת לציבור הערכת סיכונים ריאלית ולוקחת סיכון גם על עצמה בקבלת החלטות אמיצה ולא בהשיתה את כולו על הציבור בבחירת ההחלטה הקיצונית ביותר תמיד. מנהיגות אמיתית נוטעת תקווה.

נושאים קשורים:  דעות,  ד"ר יואב יחזקאלי,  נגיף הקורונה,  סגר,  קורונה,  מגיפה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
26.03.2020, 11:18

כשמנהלים את המשבר מנקודת מבט פוליטית ולא עניינית, כשבראש עומד חשש לא להבחר או לאבד כסא, אלה תוצאות העגומות שכולנו, צוותים רפואים רואים בשטח. כאחות, חבל שכשאחיות שוותו וזעקו, הרופאים לא הצטרפו בכל כובד משקלם

אנונימי/ת
28.03.2020, 22:37

גישה פוליטית מוטעית ומסכנת חיים.