• יו"ר: פרופ' צחי גרוסמן
  • מזכ"ל: פרופ' יעקב ברקון
  • ועד האיגוד: פרופ' אביב גולדברט
  • ועד האיגוד: ד"ר גילת לבני
  • ועד האיגוד: ד"ר יעקב שכטר
מחקרים - נגיף הקורונה

מחקר באוניברסיטה העברית ו"הדסה": ילדים אינם מדביקי-על בקורונה

מנתונים שנאספו עד כה עולה כי שיעור ההדבקה בקרב ילדים בגילאי 10-1 שנים נמוך גם כאשר בתי הספר פתוחים וכי שיעור המחלה הקשה בקרב ילדים הוא נמוך ביותר

ילדים ונגיף הקורונה. אילוסטרציה

ניתוח על היקף התחלואה, ההידבקות וההדבקה של ילדים במגיפת הקורונה, שביצע צוות אנשי סגל מהאוניברסיטה העברית ו"הדסה" וכלל אפידמיולוגים ומומחים במחלות זיהומיות, מצא כי ילדים אינם "מדביקי על".

בצוות המחקר היו, בין השאר, פרופ' ניר פז, מומחה למחלות זיהומיות ב"הדסה", פרופ' אורלי מנור, פרופ' דוד חיניץ, האפידמיולוגית ד"ר חגית הוכנר ופרופ' רות קלדרון מבית הספר לבריאות הציבור באוניברסיטה העברית.

במסמך שהכינו קבעו: "ההצדקה לסגירת בתי ספר יכולה לבוא משני טעמים: הגנה על בריאות הילדים והגנה על בריאותם של יתר חלקי האוכלוסיה. המידע הקיים היום ממגוון מדינות מצביע על כך שהאיום על בריאותם של ילדים נמוך מאוד. מנתונים שנאספו עד כה עולה כי שיעור ההדבקה בקרב ילדים בגילאי שנה עד עשר שנים נמוך גם כאשר בתי הספר נשארים פתוחים וכי שיעור המחלה הקשה בקרב ילדים אלה הוא נמוך ביותר.

באשר לתרומה שבסגירת בתי הספר למצב הבריאות של יתר חלקי האוכלוסיה, נאמר עוד במסמך שהכין הצוות כי "נראה שאמצעי זה ננקט בהסתמכות על ממצאים שנלקחו ממחלת השפעת. אך בשונה משפעת, אין עדויות לכך שילדים הם מאגר ההדבקה המשמעותי ל-COVID19  ומעדויות קיימות עולה שילדים אינם מדביקי על".

עם זאת מבהירים מחברי המסמך: "אין ספק שפתיחת גני הילדים ובתי הספר עד גיל תשע או עשר חייבת להיעשות בזהירות ולהשתלב עם מגוון אמצעי ה'ריחוק החברתי' הכללים. אלה עשויים לכלול נקיטת אמצעים נוספים בתקופה הראשונה, כמו מדידת חום שגרתית במהלך יום הלימודים, הקפדה יתרה על היגיינה, פיצול הכיתות ופיזור קבוצות קטנות של ילדים בכמה חדרים ריקים ובכך להגדיל את המרחק שבין הילדים במהלך יום הלימודים וכן שמירה על 'ריחוק חברתי' בעת איסוף הילדים מבית ספר על ידי הוריהם".

עוד ממליצים החוקרים: "כדאי שפתיחת בתי הספר תתחיל באזורים שאינם מוקדי ההתפרצות ושתלווה בניטור קפדני של התחלואה בקרב הילדים, הוריהם ומוריהם וכמובן תוך מעקב אחרי מגמות התחלואה בארץ.

"ההכבדה על השגרה תהיה קטנה בהרבה מההכבדה הכרוכה בהמשך המדיניות הנוכחית והנזקים קצרי וארוכי הטווח לרווחתם של הילדים עשויים להצטמצם. יש להדגיש כי בשלב זה ראוי שהריחוק החברתי בין נכדים לבין סבים וסבתות יישאר בעינו מפאת הסיכון הגבוה המאפיין את הגיל המבוגר".

בתוך המסמך מוצגות עדויות על שיעורי ההדבקה על ידי ילדים במדינות שונות: בשוודיה, גני הילדים ובתי הספר היסודיים פועלים לכל אורך המשבר. התפלגות החולים בשוודיה מראה כי שיעור הילדים החולים נמוך מאד (79 מתוך 15,322 שהם 0.65%) ומכאן ייתכן שניתן להסיק בעקיפין על הדבקה נמוכה.

מדיווח מסינגפור מ-22 באפריל עולה שלא היה מקרה אחד של הדבקה בתוך משפחה כשבתי הספר נשארו פתוחים עד 6 באפריל. עם זאת ייתכן שבעת ההיא ההורים נמנעו מלשלוח ילדיהם למוסדות הלימודים.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  הידבקות בנגיף,  ריחוק חברתי,  חדשות,  קורונה,  מחקרים,  קורונה בילדים
תגובות
אנונימי/ת
27.04.2020, 18:33

זה סקר מידע לא מחקר