• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
קורונה בישראל

הקרב על מערך הבדיקות: במשרד הבריאות מחדדים אצל מי הסמכות להוביל

פרופ' חזי לוי פנה לאחיות ולרופאים המחוזיים והדגיש: "הביצוע על ידי הצבא אך הובלת החקירות האפידמיולוגיות תישאר בידי משרד הבריאות"

ישיבת המטה של "מגן ישראל". השר אדלשטיין הורה לגבש נהלים אחידים שיובאו לאישורו

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, הפיץ אמש (ד') מייל לרופאי מחוזות ונפות משרד הבריאות ולאחיות המחוזיות ובו הודה להם על עבודתם אבל הודיע שיש צורך לשפר את השרשרת שכוללת בדיקות-תחקור אפידמיולוגי ובידוד. בשבועות הקרובים, הודיע פרופ' לוי, יחול שינוי ב"במבנה ובתהליכי העבודה", במיוחד בחקירות האפידמיולוגיות. הוא לא ציין שהן עוברות לביצוע של מערכת הביטחון אבל הדגיש כי "ההובלה המקצועית בתחום מרכזי זה תישאר בידי אנשי המקצוע בתחום בריאות הציבור, במטה משרד הבריאות  ובלשכות המחוזיות והנפתיות".

המכתב נשלח עם העתקים לשר, למשנה למנכ"ל פרופ' גרוטו, לראש שירותי בריאות הציבור הנכנסת ד"ר שרון אלרעי-פרייס לפרופ' סדצקי וגם לאחות המפקחת הארצית על חקירות, ליאורה ולינסקי, אבל מרשימת הנמענים נעדר פרופ' גמזו.

סגן ראש המטה הכללי במטה פיקוד העורף יחד עם הפרויקטור למאבק בנגיף הקורונה, פרופ' רוני גמזו ובליווי מפקד פיקוד העורף

לאחר הפצת המכתב הופצה מיד על ידי דוברות המשרד הבהרה זאת: "מנכ"ל משרד הבריאות מברך את כניסת הצבא לפרויקט הבדיקות וקטיעת רצף ההדבקה. אין שום מחלוקת כפי שיש מנסים לצייר בין מנכ"ל המשרד לבין פרופ' רוני גמזו שעובדים בשילוב ידיים למען קידום המטרה: הפחתת התחלואה וקטיעת שרשראות ההדבקה".

"האחריות המקצועית וההנחיה לקביעת אורך ומטרות התחקורים והורדת מקדם ההדבקה R היא עניין מקצועי ובריאותי וייקבע על ידי אנשי בריאות הציבור והאפידמיולוגיה בביצוע של הצבא. הדבר ייעשה יחד עם ממונה הקורונה פרופ' גמזו וכל ניסיון לתקוע טריז בין הממונה לבין הנהלת משרד הבריאות אינו קיים במציאות. המנכ"ל והממונה גמזו פועלים במשולב תחת ניהולו של שר הבריאות יולי אדלשטיין".

עובדי המעבדות: "מנכ"ל משרד הבריאות מתעלם מאיתנו"

בתגובה למכתב שהפיץ מנכ"ל משרד הבריאות ובו פנייה לרופאים, לאחיות ולעובדי מערכת הבריאות ללא אזכור לעובדי המעבדות, אמרה יו"ר איגוד עובדי המעבדות אסתר אדמון: "מנכ"ל משרד הבריאות לא מפספס שום הזדמנות להתעלם מעובדי המעבדות. הוא שכח מקיומנו, עובדי המעבדות, הנמצאים בחוד החנית של המאבק בקורונה, ולא מוצא הזדמנות להעריך עבודת אלפי העובדים, שנמצאים מתחת לאלונקה בתקופה קשה זו.

אסתר אדמון, יו"ר הסתדרות המיקרוביולוגים ועובדי המעבדות. מצפה להתנצלות ממנכ"ל משרד הבריאות. צילום: פרטי

"כזכור, מנכ"ל המשרד כבר התייחס אלינו, הוא קרא לנו 'לבורנטים' - מקצוע שכבר לא קיים, ושלא קשור למיומנות הגבוהה של עובדי המעבדות, שרובם בעלי תואר שני ושלישי. אנו נתקלים שוב ושוב בזלזול ובהתעלמות אבל בלעדינו לא ניתן לנצח את הקורונה, או לקיים פעילות רפואית בקהילה, או בבתי החולים. אני מצפה ממנכ"ל משרד הבריאות להתנצלות ולתת לנו כתף במאמץ לשפר את תנאי ההעסקה ולמנוע נטישת המעבדות הרפואיות בישראל".

במשרד הבריאות שוקלים לקצר עוד את ימי הבידוד של חולים קלים

במקביל, אתמול הופצה לתקשורת הודעה מלשכת השר כי קיים ישיבת עבודה ראשונה לקביעת עקרונות מגבלות רוחביים בהשתתפות מנכ"ל המשרד וראש פרויקט מגן ישראל פרופ גמזו' והשר הנחה לקיים עבודת מטה של גורמי המקצוע במשרד יחד עם פרופ' גמזו ולגבש נהלים אחידים שיובאו לאישור השר.

בתוך כך נודע עוד כי במשרד הבריאות אף שוקלים הצעה לקצר את ימי הבידוד הביתי של חולים סימפטומטיים קלים או ללא תסמינים - ביממה ועד שלושה ימים. חולה ללא סימפטומים יוכל להיות מוגדר מחלים בתוך שבעה עד שמונה ימים, ולא בתוך עשרה ימים. בנושא הזה נעשתה, לפי דיווח ב"ישראל היום", פנייה מכמה קופות חולים לראש שירותי בריאות הציבור היוצאת, פרופ' סיגל סדצקי. הוצע לקצר את ימי המחלה, בין היתר משום שאדם שנבדק שוהה בבידוד מרגע נטילת הדגימה. התוצאה החיובית שהוא מקבל, גם אם באיחור, מתייחסת לרגע הבדיקה עצמו. לפי נוהל המחלימים שנכנס לתוקפו לפני כשבוע, משך ההחלמה יקוצר למינימום של עשרה ימים.

נושאים קשורים:  פרופ' חזי לוי,  אסתר אדמון,  עובדי המעבדות,  בדיקות אפידמיולוגיות,  חדשות,  קורונה,  פרופ' רוני גמזו,  בידוד
תגובות
אנונימי/ת
31.07.2020, 11:09

מתחילים משחקי הכח שיובילו לעזיבת גמזו

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:50

שר הבריאות יור הכנסת המתפטר מחפש משעול למישרת נשיא המדינה.אחרי תעלוליו השונים אין לו סיכוי של ממש.

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:52

עכשיו רק נותר שהווירוס יסכים לשתף פעולה עם מנכ"ל משרד הבריאות...חוץ מחוש הומור מר לא נותר לנו מה לומר לנוכח הפוליטיזציה - ועם ישראל מכופף ראש ושותק!!

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:53

יש לבחון כל מהלך שלו לאור מצבו המשפטי

אנונימי/ת
31.07.2020, 11:59

האפליקציה לא תסייע לו להתמרפק למשרת נשיא המדינה

אנונימי/ת
31.07.2020, 12:48

כבוד השר צריך ליישר במהרה את המנכ״ל מונע האגו

31.07.2020, 14:11

מלחמות היהודים

אנונימי/ת
31.07.2020, 19:50

פרופ' לוי שאפו על עמוד השדרה האיתן. חשוב לשמור על היכולת המקצועית ולחשוף את העובדה שכל מעשיו של הפרויקטור נועדו לתקשורת והם חסרי תוכלת ביצועית. האחריות היא אחת והיא של מנכל משרד הבריאות.