חדשות

קפסולת קוצב לב עם חיישן משוכלל הושתלה במרכז הרפואי שמיר

השתלת הקפסולה היא פתרון למקרים שבהם לא ניתן להשתמש באלקטרודות לקיצוב הלב, היא מוחדרת לחלל הלב בהליך צנתורי ומאפשרת קיצוב הלב במשך עשר שנים

קפסולת קיצוב מהדור החדש צילום: "מדטרוניק".

מכון הלב במרכז הרפואי שמיר-אסף הרופא הודיע אתמול (ג') כי לראשונה בוצעה בו השתלה של קפסולת קיצוב לב חדישה בעלת חיישנים ייחודים. ההשתלה נעשתה דרך וריד במפשעה. המטופל סבל מדופק לא סדיר ומהיר שהגיע עד 160 פעימות לדקה. לא ניתן היה לטפל בו ללא הגנה בעזרת קוצב לב.

ד"ר אהרון מדינה, מנהל היחידה לאלקטרופיזיולוגיה במערך הלב בבית החולים, מסר: "בשונה מקוצבי לב רגילים, בהשתלת הקפסולה אין לחולה צלקת או סימן חיצוני".  הקפסולה אושרה לשימוש בעולם רק בשנה האחרונה. היא הוכנסה לשימוש בישראל בשבועות האחרונים. עוד כמה בתי חולים בארץ החלו באחרונה להשתמש בה במסגרת הטיפולים שמוצעים לחולי לב שיתאימו לכך.

ד"ר מדינה הוסיף: "השתלת קוצב לב רגיל נעשית במצבים שבהם קיימות הפרעות בהולכת החשמל ובקצב הלב. הקוצב מחקה את הפעולה החשמלית התקינה של הלב תוך סנכרון של הפעילות החשמלית בין הפרוזדורים והחדרים. קוצב שכזה מושתל בחזה העליון והאלקטרודות מונחות בוורידים שמגיעים ללב".

אולם, לדבריו, קיימים מקרים שבהם לא ניתן להשתמש באלקטרודות לקיצוב הלב ובמצבים אלה ניתן להשתיל קפסולה המוחדרת לתוך חלל הלב בהליך צנתורי. "הדור הראשון של הקפסולות הללו אפשר קיצוב אולם ללא סנכרון של פעולת הלב", הסביר ד"ר מדינה. "הייחוד בהתקן הנוכחי הוא ביכולתו לסנכרן את קצב הלב בין הפרוזדור לבין החדר וכך לשפר את פעילות הלב. הטכנולוגיה הנוכחית תאפשר שימוש במקרים שבעבר לא היה לנו מענה מיטבי ולפיכך אנחנו צפויים לראות שימוש שילך ויעלה בקפסולת קוצב מהדור החדש״.

הקוצב החדיש פותח בחברת מדטרוניק. הסוללה מאפשרת קיצוב הלב במשך עשר שנים. לאחר מכן ניתן להשתיל קפסולה חדשה ליד קודמתה. ככל הידוע, כיום ניתן להשתיל עד שלוש קפסולות קיצוב במטופל אחד. הקוצב מתאים יותר למטופלים בני 60 ומעלה. "יש להניח שהטכנולוגיה תדע לפתור את בעיית תוחלת חיי המכשיר".

פרופ' שמואל פוקס, מנהל מכון הלב: "שילוב טכנולוגיות מתקדמות בתחום רפואת הלב מאפשר לתת מענה לבעיות רפואיות שבעבר לא היה ניתן לטפל באופן מיטבי. תחום הטיפול בהפרעות קצב הלב הוא אחד התחומים שבהם קיימת התקדמות טכנולוגית מואצת".

נושאים קשורים:  חדשות,  פרופ' שמואל פוקס,  מדטרוניק,  קוצב לב,  ד"ר אהרון מדינה,  אלקטרופיזיולוגיה,  בית החולים שמיר-אסף הרופא,  מחלות לב
תגובות