אנדומטריוזיס חוץ שחלתי ממאיר

אנדומטריוזיס חוץ-שחלתי ממאיר: סדרת מקרים של 10 מטופלות וסקירת ספרות

חוקרים סבורים כי יש להתאים את הטיפול באנדומטריוזיס חוץ-שחלתי ממאיר באופן אישי

זה מכבר, ההתמרה הממאירה של אנדומטריוזיס בתוך השחלה מהווה מצב מוכר. לעומת זאת, יש משמעותית פחות נתונים בספרות בנוגע להתמרה הממאירה של אנדומטריוזיס חוץ שחלתי (MEOE - malignant extra‐ovarian endometriosis). מטרת החוקרים הייתה לדווח על הניסיון שלהם עם MEOE בעשר מטופלות ולהציג סקירה של הספרות העוסקת בממאירות נדירה זו.

החוקרים זיהו מטופלות ממאגר נתונים קליני, עבור סדרת מקרים רטרוספקטיבית זו. כאשר נדרש, סקרו גם את דוחות הניתוח והתוצאות הפתולוגיות שלהן.

החוקרים זיהו 10 מטופלות שאובחנו עם MEOE בין 1991-2014. החוקרים מצאו כי בכל אחד מהמקרים, הגידול היה ממוקם לאגן והתרכז בכיס על שם דוגלאס, ב-broad ligament, בשקע האובטורטור, בפאראמטריום ובמחיצה בין הרקטום לוואגינה. עוד מצאו כי ההיסטולוגיה של הגידול הייתה endometrioid adenocarcinoma ב-6 מקרים, clear cell carcinoma ב-2 מקרים ואדנוקרצינומה בשני מקרים. בנוסף, ל-5 מטופלות היה עבר של אנדומטריוזיס ו-4 קיבלו טיפול הורמונלי חליפי עם אסטרוגן בלבד, לאחר כריתת רחם ושחלות דו"צ. הטיפול כלל ניתוח במטופלת אחת, ניתוח וקרינה ב-3 מטופלות וקרינה וכימותרפיה ב-4 מטופלות. זאת ועוד, 3 נבדקות קיבלו טיפול אחזקה הורמונלי. התברר כי קרינה במנות טיפוליות של 45 גריי או יותר, הביאו לשליטה בשטח הגידול ב-5 מטופלות. בסופו של דבר, מצאו החוקרים כי ל-6 מטופלות לא הייתה עדות למחלה במהלך תקופת מעקב ממוצעת של 15 שנים (5.5-24 שנים). תחלואה חמורה של השלפוחית בדרגה G3 התרחשה ב-3 נבדקות לאחר ניתוח רדיקלי וקרינה.

החוקרים הגיעו למסקנה כי MEOE מהווה אירוע נדיר שיש להתאים את הטיפול בו באופן אישי, בהתאם למטופלת. לטענתם, דרושים מחקרים רבי-מוקדים ורישומי נתונים, על מנת להגדיר את הטיפול המיטבי במופע נדיר זה.

מקור:

Poon, C. et al. (2020). Australian and New Zealand Journal of Obstetrics and Gynaecology. https://doi.org/10.1111/ajo.13178

נושאים קשורים:  אנדומטריוזיס חוץ שחלתי ממאיר,  מחקרים,  טיפול הורמונלי חלופי
תגובות