קורונה עולמי

חשש ב-WHO מקריסת מערכות הבריאות בשל כפל המגיפות בחורף

הקמפיין לעידוד הציבור להתחסן לשפעת משלב גם חובת עטיית מסיכה | מומחי ה-WHO קבעו תיעדוף למתן החיסון לשפעת לשתי אוכלוסיות בלבד: עובדי מערכת הבריאות וזקנים מעל גיל 65

חיסון. צילום אילוסטרציה

עד 15% מהאוכלוסיה במדינות רבות חולים מדי חורף בשפעת. מכלל הנפטרים משפעת, 70% עד 80% הם בגילאי 65 ויותר. לפיכך קיים צורך להרחיב את שיעור הכיסוי החיסוני בקרב זקנים בחורף הקרוב כדי להקטין את ההשפעה של "כפל המגיפות": שפעת ו-COVID-19. כדי לסייע למדינות באירופה לוודא שהחיסון ניתן לאלה הזקוקים לו ביותר, קבוצת המומחים האסטרטגית של ארגון הבריאות העולמי SAGE המליצה לתעדף קבוצות אוכלוסיה לחיסון במדינות שבהן אספקת חיסוני השפעת מוגבלת.

קבוצת המומחים שקלה, בין היתר, את הגעתן של מערכות בריאות רבות לקצה גבול היכולת, עד כדי אי יכולת להתמודד באופן מיטבי עם תחלואת שפעת, שכבר מגיעה לבתי החולים, את הקושי באבחנה מבדלת בין שתי המחלות באמצעות התסמינים שלהן בלבד וכמו כן, את המשמעויות הקליניות (הבלתי ברורות עדיין לחלוטין) של הידבקות בשפעת וב-COVID-19 בו זמנית. ברקע, גם אי בהירות לגבי הנתונים המצטברים על התחלואה בשפעת ותת סוגי נגיפי השפעת ושכיחותם.

המרכז האירופאי לבקרת מחלות, ה-ECDC, מודה כי המידע שברשותו נשען על דיווחים לוקים בחסר בשל המיקוד בבדיקות אימות ל-19-COVID במעבדות הלאומיות במדינות רבות ומתריע כי יש לפרש בזהירות את נתוני השפעת שמוצגים על ידו, בעיקר לגבי דפוסים עונתיים.

שתי האוכלוסיות שקבוצת מומחי WHO ממליצה לתעדף לחיסון השנה בתיעדוף גבוה הן: עובדי בריאות, הנמצאים בסיכון מוגבר להידבק בשפעת, וזקנים המתגוררים במוסדות סיעודיים, הנמצאים במעונות יום, המאושפזים בבתי חולים או המקבלים טיפול רפואי ביתי. לגבי הקבוצה הראשונה מצוין כי חיסונם של עובדי בריאות יגן גם על בני משפחותיהם ומטופליהם, יסייע בהפחתת ימי מחלה ויגדיל את חוסנם של שירותי הבריאות. לגבי הקבוצה השנייה, מזכירים המומחים שזקנים נמצאים החורף בסיכון מוחשי כפול ל-COVID-19 ולשפעת - שניהם מצבי חולי חמורים יותר בקרב אנשים מעל גיל 65.

באשר לנשים בהריון, אנשים הסובלים ממצבים בריאותיים כרוניים וילדים מתחת לגיל חמש, לדברי WHO הם ממשיכים להיות קבוצות יעד חשובות לחיסון נגד שפעת, אך יש להציע להם חיסון רק היכן שהאספקה של חיסוני שפעת ​​מאפשרת ועל פי המדיניות הלאומית הנהוגה.

במסמך ההמלצות המפורט, מנהלי האזור האירופאי של ארגון הבריאות העולמי מחדדים כמה מסרים:

  • יש לוודא שאנשים יחוסנו בבטחה וכי יבוצעו קמפיינים להסברת חשיבות ההתחסנות.
  • מדינות צריכות לשקול אפשרויות שונות לבצוע מאסיבי ומוקדם של חיסוני שפעת כגון: מרכזי "התחסן וסע" בדומה למרכזי בדיקות "דרייב אין" לקורונה, מרפאות ניידות, צוותים שעוברים מבית לבית ועוד.
  • חשוב להבטיח שאנשים ישמרו על ריחוק פיזי ויעטו מסיכות בזמן שהם ממתינים לתורם באתרי מתן החיסונים.
  • לצד עידוד קבלת החיסון בקרב זקנים ועובדי בריאות, נדרשות המערכות הלאומיות להגביר עוד עידוד עטיית מסיכות קפדני, שמירה על ריחוק פיזי ושטיפת ידיים או חיטוין כאמצעים יעילים כנגד 19-COVID ושפעת כאחד.

המרכזים האמריקאיים לבקרת מחלות, ה-CDC, תורמים מידע חשוב על אודות החיסון החדש לשפעת שמאושר לשימוש משנה זו לאוכלוסיית הזקנים בארה"ב - Fluzone High-Dose Quadrivalent. על פי מחקר  שמצטט ה-CDC מ-New England Journal of Medicine, החיסון במינון גבוה יעיל ב-24% במניעת שפעת בקרב מבוגרים ביחס לחיסון במינון רגיל.

מחקר נוסף, שהתפרסם ב-Lancet והשווה בין FLUZONE במינון גבוה (החיסון החדש) לעומת מינון סטנדרטי בקרב מבוגרים, הראה כי בקרב 38 אלף בני 65 ומעלה ב-823 בתי אבות מ-38 מדינות בארה"ב, המינון הגבוה של FLUZONE נקשר בסיכון נמוך יותר לאשפוז בבית חולים.

נושאים קשורים:  מבצע חיסון לשפעת,  עטיית מסיכות,  ריחוק חברתי,  ארגון הבריאות העולמי
תגובות
13.10.2020, 20:04

משוגעים, רדו מהגג. תנו למטופלים שנה אחת עם מנוחה ממסע ההפחדה משפעת. צריך מיקרוסקופ כדי למצוא את מגפת השפעת השנה:
https://www.cdc.gov/flu/weekly/weeklyarchives2020-2021/images/WHONPHL40_small.gif

קרוב לודאי שחיסונים נגד שפעת יגרמו השנה ליותר מקרי עליית חום ואשפוזים מיותרים מאשר השפעת.