COVID-19 בישראל

איגוד מנהלי בתי החולים מתריע: חסרות 1,433 מיטות אשפוז

זו הפעם השנייה בתוך חודש שבאיגוד מתריעים מול משרד הבריאות על מצוקת מיטות אשפוז | דורשים להיערך לחורף בתוספת מיטות למחלקות הפנימיות ולהתאים את מערך האשפוז לצורכי כלל החולים

בית חולים, מיטות אשפוז. צילום: פלאש 90

לאחר שפנייתם מלפני יותר מחודש למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, לא נענתה, שיגרו אתמול (ד') מנהלי בתי החולים פנייה מחודשת שבה התריעו על מחסור ב-1,433 מיטות אשפוז, בעיקר בפנימיות שעלולות להיקלע למצוקה בגלל תחלואת השפעת ותחלואת החורף, בנוסף לקשיים שלהן הנוגעים לטיפול בחולי קורונה. כך מדווח הבוקר (ה') אדיר ינקו ב"ידיעות אחרונות".

הפנייה החדשה, שגם עליה טרם הגיב משרד הבריאות, הועברה לשר הבריאות יולי אדלשטיין ופורטו בה הדרישות הדחופות למחלקות הפנימיות: 822 מיטות עבור 22 מחלקות ובנוסף לכך עוד 321 מיטות למערך הטיפול הנמרץ ו-290 לאשפוז גריאטרי.

"גם ללא מגיפת הקורונה", נאמר בין השאר בפניית מנהלי בתי החולים, "קיים חסר כללי במיטות פנימיות בכל מערך האשפוז. על מנת שנוכל לתת מענה הן לחולי הקורונה ובוודאי לחולים שיגיעו במהלך החורף הקרוב, אנו נדרשים לשים דגש על הנושא ולגשר על הפערים האדירים, הקיימים ממילא במערכת".

עוד צוין כי "אם התקנים הזמניים לרופאים ואחיות שהתווספו באחרונה לבתי החולים יילקחו מבתי החולים במהלך 2021  עלולות להיות למהלך הזה השלכות הרסניות על מערכת הבריאות".

בישראל כ־16 אלף מיטות אשפוז בכל בתי החולים ובגל הראשון במגיפת הקורונה היו כמה בתי חולים שבהם הגיעה התפוסה ל-120% רק במחלקות הקורונה. כתוצאה מכך הצטמצם מספר מיטות האשפוז במחלקות הפנימיות עבור חולים במחלות אחרות.

בדיווח צוטט ד"ר איתן וירטהיים, יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים ומנהל המרכז הרפואי רבין: "במצב שבו מערכת האשפוז בתפוסה מלאה עוד לפני מגיפת הקורונה, יש חובה להוסיף מיטות קבועות. עד עכשיו משרד הבריאות דיבר על היערכות זמנית. אנחנו מבינים שהמגיפה הזאת איננה צפויה להסתיים בעתיד הנראה לעין. עלינו ללמוד לחיות איתה ולכן להתאים את מערך האשפוז לצורכי כלל החולים".

נושאים קשורים:  מיטות אשפוז,  חדשות,  קורונה,  שפעת,  בתי החולים,  ד"ר איתן וירטהיים
תגובות
אנונימי/ת
06.11.2020, 09:09

לא חסרות מיטות.
חסרים רופאים בקהילה שימנעו את הצורך בתוספת מיטות

לא רק עניין של הרופאים, אלא בניית מערך מסודר והרבה יותר זול של home care, שבפועל כבר הוכיח את עצמו עם כל הביקורות שהועלו על האירגון החרדי, שאגב מנהלים רישום מדויק ולפי בדיקתי התמותה באלו שטופלו במסגרת הזאת הייתה כפרומיל אחד מתוך חולי Covid19 שמוגדרים כקשים. יש לזכור שקיימת תשתית של טיפולי בית '' צבר'' וגם מסגרות אחרות בקופות החולים ויש להרחיבם ולחזקם והדבר ללא כל ספק זול בעשרות מונים מתוספת מיטות אישפוז ותקנים

06.11.2020, 10:27

הגיל, הזיכרון, לא מה שהיו פעם.. אבל אם איני טועה הפרופסור חזי לוי לפני שהיה מנכ"ל גם היה מנהל בית חולים דל תקציב ומיטות. הלא כן?

06.11.2020, 12:37

סגרו שתי מחלקות גריאטריות.
הסבנו מחלקה לקורונה.
ביקשנו לפתוח פנימית-גריאטרית.
"לכו תסתדרו עם מה שיש לכם" - תשובת המשרד.
יש רק תקציב לקורונה.................

אנונימי/ת
06.11.2020, 12:39

דברים כמו טיפול בית ועוד...צריכים חשיבה והבנה. אבל... אם אנשים שונים בהנהלות הם שייכים לדור העבר מה אתם מצפים? Old guys, old fashions!
ואז 10,000 מיטות אולי לא יספיקו. המשיכו לבקות...

אנונימי/ת
06.11.2020, 18:12

יש צורך בשינוי תפיסה מחשבתית במחלקות הפנימיות. קבלת מטופל לצורך ברור רפואי מיותרת במקרים רבים. עם יעול המערכת ניתן לבצע את הברור מחוץ לבתי החולים. גם במחלקה הפנימית ממתינים לבדיקת CT. בדיקות MRI כמעט ולא מבצעים למאושפזים בגלל שיקולים כלכליים.
בקיצור תצאו מהקופסה הרפואית של מחלקה פנימית של אירופה בשנות ה 30 עם הצגת חולים, ביקור בוקר עם (במקרה הטוב) רופא בכיר ותתיעלו.

אנונימי/ת
08.11.2020, 09:18

להתייעל במחלקות הפנימיות ?! צודק ! וראוי !
מתי היית במחלקה פנימית וראיתי חולה צעיר רוקד במסדרון ?
רוב החולים שמתקבלים מגיעים עם מחלות חריפות , ואלו שמאושפזים לבירור הם בני 80 עם פלס תחושתי ואיבוד שליטה על הסוגרים.
ונכון , לעשות CT הם צריכים להמתין 4 שבועות בקהילה.
אירופה של שנות ה 30 ? גם כאן אתה צודק , שמתמחה חודשיים בהתמחות
יקבל חולים, יעשה אבחנה מבדלת, יטפל בהם , מושלם.
בשביל מה להציג חולים ובשביל מה גם לבדוק אותם, שהחולים יכניסו בעצמם את כל הפרטים למחשב ויבחרו את הטיפול..

לאיגוד המנהלים,
מהיכן צץ המספר 1,433 חסר השחר הזה ? ?
במחצית שנות ה-80 של המאה הקודמת מנתה האוכלוסיה כ- 4.5 מיליון תושבים,ובמע' האשפוז היו אז 12.200 מיטות כלליות.
היום אנו מונים כ- 9 מיליון תושבים
כמה מיטות היו אמורות להתווסף במשך 35 שנים עקב הכפלת האוכלוסיה והזדקנותה - ?
כל בר-דעת המבין בצורכי הבריאות היה גורס - ובלי ניד עפעף : 12.200 מיטות נוספות !
כמה נוספו בפועל ? ?
פחות מ- 4000 ! !
הרי זו הסיבה הבולטת למחסור הבלתי יאמן ברופאים , ובעקר למומחים במקצועות המצוקה !
הרי זו אותה הסבה למחסור החריף באחיות, ובעקר באותם התחומים !
לאורך עשרות בשנים היה תת-תיקצוב מתמשך של המערכת (קביעות חוזרות ונשנות של בנק ישראל ומבקר המדינה בדוחותיהם ) --- שנשארו ללא התייחסות וכ"אבן שאין לה הופכין".למרות זעקות המערכת לתיקצוב ריאלי !
!
ליחס דומה ובמקביל זכתה גם הרפואה בקהילה ! !
חברי באיגוד המנהלים -- מהיכן צץ המספר 1,433 ?.?
האם אזכה לתשובה הגיונית ! ?
בברכה, פרופ' תיאו דב גולן (לשעבר מנכ'ל מ.בריאות 1986-7).

אנונימי/ת
08.11.2020, 07:38

אני אנסה להשיב לך אף על פי שאינני נמנה עם איגוד מנהלי בתי החולים.
סביר להניח שמספר מדויק יחסית, כגון 1433 הוא סכימה של החוסר מכל בית חולים, כפי שכל מנהל דיווח.
איך כל מנהל החליט כמה מיטות חסרות לו? סביר להניח שלא הסתמך על היחס בין מספר המיטות הכללי במדינה לגודל האוכלוסיה, כי אינו אחראי על כל האוכלוסיה. אני משער שהוא פשוט בדק את המחלקות בהן התפוסה עולה על 100% במכפלת מספר הימים בהם התפוסה כזו, וחישב מה מספר המיטות שיאפשר לו שלא לחרוג מהתקן.

אנונימי/ת
23.11.2020, 07:19

במקום להוסיף מיטות וצוות יש כמה דברים שניתן לעשות יותר בקלות
1. להוסיף מיטות אשפזו סיעודיות כרוניות שדורשות הרבה פחות תשתית וצוות ושאוכלוסיה שנדרשת להם יכולה בניסינו להוות אחוז משמעותי של השוהים במחלקה פנימית ב " המתנה לסידור "
2. גיוס צוותים של medical scribes אפשר כחלק משרות לאומי . זה ישחרר זמן רב לצוותי רופאים ואחיות לעסוק בטיפול ולא בניירת
3. לבדוק אם תקנים של אחיות שמתמנות למתאמות ומרכזות שירותים שונים כגון נתוחים ואונקולוגיה הם על חשבון תקינים לאחיות במחלקות פנימיות למשל ואם כן לתקנן אותם בנפרד ולגייס עוד אחיות לעבודה במחלקות פנימיות כירורגיה כללית ועד מחלקות פעילות
אני זוכר היטב שעבדתי במרכז רפואי גדול אמרו לי פותחים עוד מחלקה פנימית והעומס ירד ותגבותי היתה שגם היא תסתם תוך כמה חודשים . התבדיתי זה לקח כמה שבועות וגם עם מחלקה נוספת שהוקמה קרה אותו דבר בדיוק

אנונימי/ת
23.11.2020, 07:35

1. רוב מיטות אשפוז סיעודי כרוני הן בכלל בבעלות פרטית.
2. הרעיון על פניו נחמד, אבל מרמת בנות/בני שירות הלאומי שיצא לי לראות , אין בכך הרבה תועלת (לפעמים יש נזק)
3. מה שאתה אומר בסוף נקרא חוק פרקינסון. אין הרבה מה לעשות נגד זה