מחקרים-Covid-19

דליריום ותוצאים שליליים אצל חולים מבוגרים המאושפזים עם COVID-19

במחקר זה נמצא כי דליריום היה קשור באופן בלתי תלוי לתמותה בבית החולים אצל מבוגרים בגיל 50 ומעלה אשר נדבקו בנגיף קורונה

מתנדב מחלים מסייע לחולה קשיש במחלקת קורונה ב"הדסה עין כרם". צילום: אלי אטיאס

מעט ידוע על הקשר בין שינויים מנטליים אקוטיים לתוצאים שליליים אצל חולי קורונה מבוגרים מאושפזים. מטרת המחקר הייתה לבחון את ההיארעות של דליריום אצל חולים מאושפזים עם נגיף קורונה ולחקור את הקשר שלו לתוצאים שליליים.

החוקרים זיהו את ההיארעות של דליריום באמצעות כלי מבוסס טבלה לזיהוי דליריום (CHART‐DEL). רופאים עם רקע ברפואה גריאטרית ביצעו הערכות CHART‐DEL. החוקרים השלימו את איסוף המידע הקליני באמצעות ראיונות טלפוניים עם משתתפים או עם האפוטרופוסים שלהם. התוצאים שנבדקו היו תמותה בבית החולים, משך השהייה, אשפוז לטיפול נמרץ ושימוש בהנשמה מלאכותית.

החוקרים זיהו דליריום אצל 234 מטופלים (33%). בקבלתם לבית החולים, 86 (12%) היו בדיליריום. החוקרים זיהו 273 מקרי מוות (39%) במדגם שלהם, ותמותה בבית החולים הגיעה ל-55% אצל מטופלים אשר חוו דליריום. דליריום היה קשור למוות בבית החולים. דליריום היה קשור בנוסף לשהיה ממושכת יותר בבית החולים, יותר אשפוז לטיפול נמרץ, ויותר שימוש בהנשמה מלאכותית.

מסקנת החוקרים הייתה שדליריום היה קשור באופן בלתי-תלוי לתמותה בבית החולים אצל מבוגרים בגיל 50 ומעלה אשר נדבקו בנגיף קורונה. על אף הקושי לטפל במטופלים במהלך המגיפה, רופאים צריכים לנטר באופן קבוע דליריום כאשר הם מעריכים חומרה ופרוגנוזה של נגיף קורונה.

מקור: 

Flavia B. Garcez et. al (2020) Journal of the American Geriatrics society DOI:  https://doi.org/10.1111/jgs.16803 

נושאים קשורים:  דליריום,  19-COVID,  מחקרים
תגובות