סקירה

סיכויים טובים יותר לאחר הישנות AML

כשמדובר במחלה כה סוערת וקשה כמו לוקמיה מיאלואידית חריפה, טיפול שיכול להביא להישרדות של שנתיים מרגע הישנות המחלה הוא בשורה משמעותית, כך נמצא עם הטיפול החדש לעיכוב FLT3

הידע ההולך ונצבר בשנים האחרונות באשר למבנים המולקולריים של תאי סרטן קידם את אפשרויות הטיפול בחולים בעשרות מונים. כך קרה גם באחד מסרטני הדם הקשים יותר בקרב מבוגרים, לוקמיה מיאלואידית חריפה (AML). במשך שנים רבות הדרך היחידה לטפל בחולה AML הייתה בטיפול כימותרפי, היום טיפולים חדשים שמכוונים לשינויים (מוטציות) שחלו בתאי הסרטן, מביאים תקווה חדשה לחולים.

אחת המוטציות הנפוצות ביותר ב-AML היא מוטציה בגן FLT3. גן זה מקודד לחלבון שפועל כקולטן שהינו בעל תפקיד במגוון מסלולים בתא. כאשר חלה מוטציה בגן הזה, הקולטן פועל בצורה לא מבוקרת ומביא בין השאר לחלוקה מהירה ולא נשלטת של תאי הלויקמיה. טיפול מכוון וספציפי לגן זה יכול למעשה לעכב את החלבון ובכך לפגוע בקצב חלוקת התאים ולהאט את התפשטות הסרטן. כל עוד האפשרות הטיפולית היחידה שהייתה קיימת היא כימותרפיה והשתלת מח עצם, סיכויי ההחלמה של חולים שנשאו מוטציה זו, שמהווים כשליש מסך כל החולים ב-AML, היו נמוכים ביותר. ההבנה של חשיבות המוטציה בהתקדמות הלויקמיה הביא לפיתוח של כמה וכמה תרופות שונות שהינן מולקולות המעכבות חלבון זה.  הראשונה מהן, המידוסטאורין, אושרה כבר לשימוש בטיפול בקו ראשון כטיפול משולב עם טיפול כימותרפי.

לאחרונה אושרה בארצות הברית ובאירופה תרופה חדשה מדור שני שגם כן פועלת לעיכוב חלבון FLT3 בשם גילטריטיניב. לעומת הטיפול במידוסטאורין שנבדקה בקרב חולים שמחלתם הופיעה בפעם הראשונה, המשתתפים במחקר שבחן את הטיפול בגילטריטיניב היו חולים שהתמודדו עם הישנות של המחלה. המחקר הראה כי בהשוואה לחולים שטופלו בכימותרפיה אינטנסיבית, התוצאות עם הטיפול בגילטריטיניב היו טובות בהרבה.

למרבה הצער, למרות טיפול אינטנסיבי, כשליש מהחולים עם הישנות במחלת AML לא ישרדו את השבועות הראשונים לטיפול, משום שהמחלה עצמה פוגעת משמעותית בתפקיד מערכת החיסון, וחולים רבים ימותו מזיהומים לפני שהטיפול יצליח להשפיע על הסרטן. אך באשר לחולים שכן שורדים את השלבים הראשונים של הטיפול, הפער של ההישרדות החציונית בין חולים שטופלו בכימותרפיה ובין חולים שטופלו בגילטריטיניב היה של כמה חודשים. תוצאות מעודדות במיוחד נראו בחולים שטופלו בגילטריטיניב ועברו השתלת מח עצם. שיעור ההישנות בחולים אלה הייתה נמוכה במיוחד וגם בהשוואה לקבוצות ביקורת שטופלו בכמותרפיה או שלא עברו השתלת מח עצם. המחקר הראה כי עם טיפול בגליטריטניב, בין 20% לֿ-25% מהחולים ב-AML שמחלתם חזרה ישרדו שנתיים מרגע הישנות המחלה.

גילטריטיניב יעיל גם כטיפול יחיד, כלומר טיפול בתרופה זו יכול לשחרר את החולים לגמרי מטיפולי הכימותרפיה הקשים, ומכאן שמדובר בבשורה משמעותית, על אחת כמה וכמה כשמדובר בחולים שסובלים גם ממחלות רקע או בגיל מבוגר שכלל לא יכולים לקבל את הטיפול בכימותרפיה.

בשורה התחתונה, ההישרדות לטווח ארוך והסיכוי להבריא מהמחלה תחת הטיפול החדש גבוהה בהרבה, ומדובר בבשורה אמיתית עבור חולי AML שנושאים את המוטציה בחלבון FLT3, מחלה אגרסיבית וקשה מאוד. כל שנותר הוא שהטיפול יתווסף גם לסל התרופות הישראלי ובכך יהיה זמין ליותר ויותר חולים.

הכותב הוא ד"ר ישי עופרן, מנהל שרות הלוקמיה ברמב"ם וראש חוג הלוקמיה בישראל

נושאים קשורים:  סקירה,  AML,  מוטציה בגן,  מוטציה ב-FLT3,  גילטריטיניב