גידולים

התגובה החיסונית לגידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים

במחקר זה נמצא כי גידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים נמצאו בכל המקרים עם נוכחות של תאי מערכת החיסון, אך בכמויות שונות

מחלות מעי, דלקת (צילום: אילוסטרציה)

גידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים הינם הגידולים השכיחים ביותר בעלי מקור מזנכימאלי במערכת העיכול. הערכת תאי מערכת החיסון האינטרה-מוראליים יכולה לספק מידע פרוגנוסטי בעל ערך רב אשר עשוי לתרום להתפתחות של טיפולים אימונולוגיים במקרים מסויימים.

במחקר זה בחנו החוקרים את מרכיבי מערכת החיסון בסביבת גידולי הסטרומה הגסטרואינטסטינאליים, את היחס בין תאים ציטוטוקסיים ותאי T מסייעים ואת החשיבות הפרוגנוסטית שלהם. במחקר נבחנו באופן רטרוספטיבי 25 מקרים של גידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים וכן גידולי סטרומה מחוץ למערכת העיכול. החוקרים בצעו בדיקות אימונוהיסטוכימיות לאיתור CD3, CD4, CD8, CD20 ו-CD68 על מנת להדגים את התאים של מערכת החיסון. החוקרים העריכו את הכמות של תאי התגובה הדלקתית. ניתוחים סטטיסטיים התבצעו על מנת לחפש קורלציות בין תגובה חיסונית למשתנים פתולוגים קליניים ופרוגנוסטיים.

תוצאות המחקר הראו כי גידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים נמצאו בכל המקרים עם נוכחות של תאי מערכת החיסון, אך בכמויות שונות. תבנית ההפצה הייתה בתפזורת או במקבצים, לרוב סביב כלי דם. גידולים בקיבה נמצאו עם הכמות הגדולה ביותר של תאי מערכת החיסון, וגידולי סטרומה מחוץ למערכת העיכול נמצאו עם המספר הקטן ביותר של תאים אלו. מספר גדול יותר של היסטיוציטים היה קשור לסיכון גבוה יותר להתקדמות מחלה. לא נמצאו קורלציות אחרות בהקשרים אשר נבדקו.

מסקנת החוקרים הייתה שגידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים הינם אתר לאינטרקציות מורכבות בין תאים שונים במערכת החיסון ותאים נאופלסטיים. הצטברות תאי CD68+ נמצאה בהתאמה עם סיכון מוגבר לגידולי סטרומה גסטרואינטסטינאליים.

מקור: 

Vlad Herlea et. al (2020) Journal of Cancer Research and Immuno-Oncology . DOI: 10.35248/2684-1266.20.6.125

נושאים קשורים:  גידולים,  אימונוהיסטוכימיה,  היסטופתולוגיה,  מחקרים
תגובות