מחקרים-Covid-19

שימוש באיטוליזומאב בחולי COVID-19 קשישים במצב בינוני

המחקר בדק אפשרות לשימוש בנוגדנים מונוקלונליים מואנשים מסוג Anti-CD6 לטיפול בחולי קורונה קשישים במצב בינוני לשיפור תוצאים והורדת תחלואה ותמותה

קשיש מאושפז בבית חולים (צילום: אילוסטרציה)

קשישים עם תחלואה צולבת הינם בסיכון מוגבר לתוצאים קשים יותר עקב תחלואה ב-SARS-CoV2. במהלך המגפה היתה התפרצות בבית אבות במחוז Villa Clara בקובה. התפרצות זאת הייתה אחראית לכך ש-19 מדיירי בית האבות נמצאו חיוביים לקורונה. 19 מטופלים אלו נכללו במחקר קליני וקיבלו איטוליזומאב. איטוליזומאב הוא נוגדן מונוקלונלי מואנש כנגד קולטן CD-6. הטיפול ניתן על מנת לנסות להתגבר על תסמונת שחרור ציטוקינים (Cytokine release syndrome) הגורמת לסיבוכים נשימתיים ורב מערכתיים, במיוחד באוכלוסייה הקשישה. המטופלים כולם נמצאו כסובלים ממחלות רקע שונות.

לאחר מתן מנה ראשונה של הטיפול מצבם של 18 מתוך 19 מטופלים (94.7%) הוטב ואלו שוחררו מאשפוז. כלל המטופלים סבלו היטב את הטיפול. 13 ימים לאחר מכן הם עברו בדיקת RT-PCR ולא נמצאה עדות להמצאות הוירוס בגופם. אצל חולים עם רמות התחלתיות גבוהות של IL-6 בדם נצפתה ירידה משמעותית ברמתם תוך 24-48 שעות ממתן מנה יחידה של איטוליזומאב. אצל חולים עם רמות IL-6 נמוכות מלכתחילה, נצפתה רמה נמוכה גם בהמשך בעקבות מתן איטוליזומאב. על מנת לבצע בדיקה ראשונית של השפעות איטוליזומאב נבחרה קבוצת ביקורת של חולי COVID-19 מקובה שלא קיבלו טיפול אימונומודולטורי קודם. קבוצת ביקורת זו הותאמה על בסיס; גיל, תחלואה צולבת וחומרת התחלואה ב-COVID-19. אחוז החולים במצב בינוני שקיבלו איטוליזומאב ונזקקו לאשפוז בטיפול נמרץ היה קטן פי שלושה מאלו שלא קיבלו את הטיפול. בנוסף מצאו כי הסיכון לתמותה בקרב קבוצה שקיבלה את הטיפול עם איטוליזומאב היה קטן פי 10 מאשר בקבוצת הביקורת.

מחקר זה הראה כי מתן איטוליזומאב בעיתוי נכון, יחד עם תרופות אנטי-ויראליות אחרות, בחולי COVID-19 מונעת החמרה של החולי ומפחיתה תמותה. נראה כי נוגדן מונוקלונלי מואנש יכול להוות חלופה טיפולית לחולי COVID-19. תוצאות מחקר זה מרמזות כי שימוש באיטוליזומאב יעיל יותר בקרב חולים עם תסמונת שחרור ציטוקינים על פני מנגנונים פתולוגיים אחרים.

מקור: 

Diaz et al. (2020) “Use of a Humanized Anti-CD6 Monoclonal Antibody (Itolizumab) in Elderly Patients with Moderate COVID-19”. Gerontology, Vol. 66, December 2020, p. 553-561. doi.org/10.1159/000512210

נושאים קשורים:  איטוליזומאב,  קשישים,  תרופות אימונומודולטוריות,  נוגדנים מונוקלונליים,  מחקרים
תגובות