COVID-19 בישראל

ראש שירותי בריאות הציבור: "כל מבצע החיסונים עלול ללכת לפח"

ד"ר שרון אלרעי פרייס התייחסה להחלטת הממשלה על פתיחת השמיים והביעה חשש מהגעתן לישראל של מוטציות נוספות | באמ"ן מזהירים: "היקף התחלואה גבוה ועל סף התפשטות מחודשת"

נוסעים בנמל התעופה בן גוריון. צילום: אבשלום ששוני/ פלאש 90

יממה לאחר שהסתמנה ירידה ל-0.97 במקדם ההדבקה (R) בנגיף הקורונה בישראל, דו"ח אמ"ן הבוקר (ד') חזר והצביע על כך שה-R הארצי שב ל-1. אולם, הדו"ח גם מציג ירידה בנתונים אחרים: לראשונה פחות מ-5% - 4.8% של חיוביים ב-91,122 הבדיקות שנעשו אתמול (לפי דו"ח אחר רק מעל 88 אלף) או 6.5% מהבדיקות שאינן במסגרת סקרים.

מניין החולים החדשים שהם במצב קשה עומד על 742 בעוד שלפני שבוע היה 822. הבוקר, בדו"ח עדכני של משרד הבריאות (לשעה 08:05) נמסר כי 4,265 מאומתים חדשים אובחנו אתמול ועוד 1,027 מאז חצות ועד מועד הדיווח.

עלה ל-42,733 מניין החולים במצב פעיל עכשווי. מאושפזים בבתי החולים 1,195 ומהם במצב קשה 717 כאשר 266 במצב קריטי ומהם 224 מונשמים. עד כה חלו בישראל 787,211 ומהם נפטרו 5,797.

לפי דו"ח משרד הבריאות מקדם ההדבקה בחברה הערבית עומד עתה על 1.12, בחברה הכללית הלא חרדית 0.99 ובחברה החרדית 0.86.

עד כה חוסנו במנה השנייה 3,503,621 מתוך 4,811,712 במנה הראשונה. ניכר שקצב ההתחסנות הואט משמעותית בימים האחרונים.

בדברי הסבר הנלווים לדו"ח אמ"ן צוין: "היקף התחלואה גבוה ונמצא על סף התפשטות מחודשת. מספר החולים הקשים נותר גבוה יחסית. העלייה במקדם ההדבקה היא סימן לחידוש העלייה בתחלואה. העלייה במקדם ההדבקה קשורה כנראה בהסרת המגבלות ובתרומת הוריאנט הבריטי, שהפך מכבר לדומיננטי בישראל בהיותו מידבק הרבה יותר ביחס לזנים הקודמים ומגדיל משמעותית את הסיכון לתחלואה קשה ולאשפוז".

בהקשר לסיכון להדבקה חוזרת, נאמר בדו"ח זה כי מסתמן שמחלימים מצויים בסיכון להדבקה חוזרת מהוריאנט הדרום אפריקאי וייתכן שגם מול זנים נוספים הדומים לו. מומלץ לחסנם בהקדם.

עדיין נותרו 14%-12% מאוכלוסיית בני ה-50 ומעלה (לאחר ניכוי המחלימים) - יותר מ-300 אלף ישראלים - שטרם חוסנו במנת החיסון ראשונה והם נמצאים בסיכון מוגבר לתחלואה קשה.

קיים סיכון שזני קורונה נוספים יגיעו לישראל ומומלץ להקפיד על בדיקת  הנכנסים לישראל מחו"ל ובידודם. אולם, בעוד שפרויקטור הקורונה, פרופ' נחמן אש, המליץ לשרים שעד לאחר פסח לא יותרו יציאות מישראל למטרות נופש בחו"ל מחשש שבשובם יכניסו לארץ גירסאות שונות של הנגיף – ולא היתה התייחסות לאזהרה זאת, ראש שירותי בריאות הציבור, פרופ' שרון אלרעי-פרייס, הזהירה ביתר חומרה: "אנחנו רואים מוטציות רבות שמגיעות לכאן מחו"ל, לא רק מניו יורק. רק שלא נמצא עצמנו בתוך חודש בקטסטרופה ואז נשאל איך הכנסנו לכאן אנשים עם מוטציות. במצב הזה, כל מבצע החיסונים עלול ללכת לפח".

האזהרות של אנשי המקצוע ניתנו לפני ששרי קבינט הקורונה אישרו פה אחד מתווה ל"פתיחת השמיים" כדי לאפשר חזרה לארץ של אזרחי ישראל. נקבעו מכסות כניסה יומיות לארץ, בשלב זה לא יותר מ-1,000 אבל בהמשך עד 3,000. כן נקבע שהיציאה מישראל לחו"ל והחזרה לארץ תותר כרגע מארה"ב, מגרמניה, מפריז ומקייב. החוזרים שאינם מחלימי קורונה או לא מחוסנים יחויבו בבידוד ביתי עם צמיד אלקטרוני או יחויבו לדווח על מקום הימצאם כמה פעמים ביום, באמצעות אפליקציה המקשרת אותם עם המשטרה. לשם כך יהיה צורך להפעיל עד 660 פקחים מחברות אבטחה אזרחיות שיגויסו לשם כך אבל יעברו הכשרה ייעודית שדורשת זמן.

נושאים קשורים:  נגיף הקורונה,  ד"ר שרון אלרעי פרייס,  פתיחת השמיים,  וריאנטים,  תחלואת קורונה,  חדשות,  19-COVID
תגובות
אנונימי/ת
03.03.2021, 20:30

הגברת רוצה לכלוא אותנו לנצח.

אנונימי/ת
04.03.2021, 03:08

האם גברתי טוענת שהחיסונים לא יעילים? גברתי מכחישת חיסונים?
מהר לשלוח לה מכתב אזהרה ממשרד הבריאות.

התגובות כאן ממש מתאימות לאנונימיות שננקטה כאן - ממש בושה וחרפה

אנונימי/ת
04.03.2021, 17:20

הערה...למערכת המבולגנת שמנהיגה את קורונה... קיבלתי שיחת טלפון עכשיו מאחינית שלי שהגיעה לפני 11 יום מלונדון כעולה חדשה. שוחררה מבית מלון בידוד עכשיו ועוברת לדירה airbnb ששכרה לעצמה. בשיחה על החוויה בזמן שהיא הולכת ברחבי פלונטין שאלתי
עם היא שומרת על עצמה... מסכה וכו'...לא...לא ידעה שצריך...לא ידעה שיש כנס. לא קיבלה שום הנחיות בבידוד. שאלתי אם קיבלה חיסון...לא...היא אמורה לקבוע מול מכבי - הבחורה לא מדברת עברית...לא קיבלה שום החניות בכל הזמן שלנה במלון...אוי ואבוי... מה קורה פה...?? זה נשמע הגיוני?? הנה הגוולט!