הידרוקסיאוריאה

טיפול עם הידרוקסיאוריאה משפר את ריווי החמצן במוחם של ילדים הסובלים מאנמיה חרמשית

חוקרים סבורים כי מדידה של ריווי החמצן במוח מסייעת בהערכה של הפתולוגיה בכלי הדם במוח בחולי אנמיה חרמשית וכי טיפול עם הידרוקסיאוריאה הינו יעיל בהפחתת הנזקים המוחיים

אנמיה חרמשית (הדמיית אילוסטרציה)

ידוע כי סיבוכים נוירולוגיים הינם תופעה שכיחה בקרב חולים עם אנמיה חרמשית, אך כלים מקובלים כמו סריקות MRI ודופלר דרך הגולגולת אינם מעריכים באופן מספק את הפתולוגיה של כליה דם במוח. לעומת זאת, אוקסימטריה של רקמות המוח מודדת את ריווי החמצן המעורב באונות הפרונטליות ומצליחה לספק מידע פרוגנוסטי מוקדם בנוגע לרקמה שהיא בסיכון לפגיעה איסכמית. ידוע כי חולי אנמיה חרמשית שאינם מקבלים טיפול, סובלים מריווי חמצן במוח שהוא נמוך באופן משמעותי בהשוואה לנבדקי בקרה בריאים, שאף יורד עם הגיל. כמו כן ידוע כי טיפול עם הידרוקסיאוריאה נמצא יעיל במניעת סיבוכים רבים הקשורים לאנמיה חרמשית, אך היכולת שלו לשמור על נוירופיזיולוגיה תקינה אינה ברורה עד כה.

החוקרים ניתחו את המשתתפים בניסוי בשם TREATי(Therapeutic Response Evaluation and Adherence Trial) שבחן טיפול עם הידרוקסיאוריאה במינון בהתאמה אישית (עוקבה חדשה) וטיפול קיים עם הידרוקסיאוריאה (עוקבה ישנה) ועוצב לבדוק את היתרונות ארוכי הטווח של טיפול זה. החוקרים ביצעו מדידה של ריווי החמצן במוח בתחילת המחקר ולאחר שנה מתחילת הטיפול.

החוקרים מצאו כי בעוקבה החדשה (גיל חציוני בתחילת המחקר – 12 חודשים, 55 חולים) ריווי החמצן המעורב באונות הפרונטליות בתחילת המחקר היה תקין, לפני תחילת הטיפול עם הידרוקסיאוריאה (ממוצע של 65%, רווח בר-סמך 95%: 58-72%) ועלה באופן מובהק לאחר שנתיים (ממוצע של 72% רווח בר-סמך 95%: 65-79%, p <0.001). לעומת זאת, נמצא כי ריווי החמצן בחולים שקיבלו טיפול ארוך טווח עם הידרוקסיאוריאה (גיל חציוני של 9.6), היה תקין בתחילת המחקר (ממוצע של 66%, רווח בר-סמך 95%: 58-74%) ונשאר יציב במשך שנתיים. לבסוף, החוקרים דיווחו כי בשתי העוקבות, ריווי החמצן המעורב היה גבוה באופן מובהק בהשוואה לנתונים שפורסמו על חולי אנמיה חרמשית שלא קיבלו טיפול.

החוקרים הגיעו למסקנה כי מדידה של ריווי החמצן המוחי היא שיטה לא פולשנית להערכת הפתולוגיה של כלי הדם במוח, המשלימה את שיטות ההדמיה המקובלות. הם סבורים כי טיפול עם הידרוקסיאוריאה מציע הגנה מפני שינויים נוירופיזיולוגיים שבאים לידי ביטוי בחולי אנמיה חרמשית שלא מקבלים טיפול.

מקור: 

Karkoska, K. et al. American Journal of Hematology 2021; 96(5); 538-544. https://doi.org/10.1002/ajh.26120

נושאים קשורים:  הידרוקסיאוריאה,  סיבוכים נוירולוגים,  אנמיה חרמשית,  מחקרים
תגובות