משלשלים

שימוש במשלשלים והסיכון להפרעות במאזן האשלגן בקרב מטופלי אי ספיקת כליות

במחקר זה נמצא כי שימוש במשלשלים קשור באופן בלתי תלוי עם סיכון מופחת להיפרקלמיה בקרב הסובלים מאי ספיקת כליות כרונית מתקדמת

משלשלים (צילום אילוסטרציה: שאטרסטוק)

מטופלים הסובלים מאי ספיקת כליות כרונית מתקדמת חווים הפרשה מוגברת של אשלגן מהמעי. מנגנון פיצוי זה עשוי להיות מואץ כתוצאה משימוש בחומרים משלשלים, אולם אין הרבה מידע אודות הקשר בין שימוש בחומרים משלשלים והסיכון להפרעות במאזן האשלגן בקרב מטופלי אי ספיקת כליות כרונית מתקדמת.

במחקר שתוצאותיו פורסמו בכתב העת Journal of the American Society of Nephrology, חוקרים בחנו את הקשר בין שימוש במשלשלים לתקופות זמן משתנות והסיכון להפרעות במאזן האשלגן (היפוקלמיה הוגדרה כרמת אשלגן מתחת ל- 3.5 מיליאקוויולנט לליטר, היפרקלמיה כרמה מעל 5.5 מיליאקוויולנט לליטר ונורמוקלמיה הוגדרה כרמה של 3.5-5.5 מיליאקוויולנט לליטר). אוכלוסיית המחקר כללה 36,116 חיילים ותיקים מארצות הברית אשר הוגדרו כסובלים מאי ספיקת כליות סופנית בין השנים 2007-2015, עם אחת או יותר מדידות של אשלגן בפלסמה במהלך השנה שלפני האבחנה עם אי ספיקת כליות סופנית. החוקרים עשו שימוש במשוואות שיערוך כלליות, מתוקננות לערפלנים פוטנציאליים, על מנת לבחון את הקשר. כדי למנוע הערכת יתר אפשרית לדיסקלמיה, מדידות אשלגן במהלך שבעת הימים לאחר אירוע של דיסקלמיה לא נלקחו בחשבון בניתוח הסופי.

החוקרים מצאו כי במהלך השנה שקדמה למעבר להגדרה של אי ספיקת כליות סופנית, התבצעו 319,219 מדידות של רמות אשלגן בקרב קבוצת המחקר. מתוך אלה, 12,787 (4%) ייצגו היפוקלמיה ו-15,842 ייצגו היפרקלמיה. מדידת האשלגן הממוצעת עמדה על ערך של 4.5 מיליאקוויולנט לליטר. לאחר תקנון למשתנים מרובים, נמצא קשר מובהק בין שימוש במשלשלים לפרקי זמן משתנים וסיכון מופחת להיפרקלמיה (יחס הסיכויים המתוקנן 0.79, רווח בר סמך 95% 0.76-0.84) אך לא נמצא קשר בין שימוש במשלשלים וסיכון להיפרקלמיה (יחס הסיכויים המתוקנן 1.01, רווח בר סמך 95% 0.95-1.07).

החוקרים סיכמו כי שימוש במשלשלים נמצא קשור באופן בלתי תלוי עם סיכון מופחת להיפרקלמיה במהלך השנה שלפני האבחנה עם אי ספיקת כליות סופנית. ממצאי המחקר תומכים בתפקידה המשוער של עצירות בהפרעות במאזן האשלגן ותומכים (תוך התחשבות מדוקדקת בפרופילי הסיכון-תועלת) בפוטנציאל הטיפולי של משלשלים בניהול היפרקלמיה באי ספיקת כליות כרונית מתקדמת.

מקור: 

Sumida K, Dashputre AA, Potukuchi PK, et al. J Am Soc Nephrol. 2021;32(4):950-959. doi:10.1681/ASN.2020081120

נושאים קשורים:  משלשלים,  אשלגן,  מחקרים,  אי-ספיקת כליות
תגובות