חדשות

קשר אפשרי בין נגיף הקורונה להופעת מחלה דמויית אלצהיימר

כך עולה מחקר שפרסם המכון לרפואה גנומית של "קליבלנד קליניק". עם זאת עדיין לא מובן הקשר שבין נגיף הקורונה לבעיה הנוירולוגית

MRI במחלת אלצהיימר. אילוסטרציה

צוות המכון לרפואה גנומית במרכז הרפואי "קליבלנד קליניק" במדינת אוהיו בארה"ב, דיווח בשבוע שעבר לכתב העת Alzheimer's Research & Therapy על כך שגילה "קשר מטריד בין נגיף הקורונה לבין מחלת מוח ניוונית דמויית אלצהיימר". פגיעה של הנגיף במוח עלולה להיות הרסנית, לגרום לשינויים ברשת העצבים ולתסמינים שלעתים קרובות נראים אצל חולי אלצהיימר.

עם זאת, עדיין לא מובן הקשר שבין נגיף הקורונה לבעיה הנוירולוגית. בשלב זה יש מעט ראיות התומכות בכך שכאשר אדם נדבק בנגיף וחולה ב-covid-19 ייתכן שהנגיף יתקוף ישירות את מוחו. אולם הקשר בין הנגיף לחשש מפני המחלה הנוירולוגית נוגע לשינויים בגנים ובחלבונים ועל מסלולי הולכה עצביים – לצד הפגיעה במערכת כלי הדם במוח.

החתום הראשון על דו"ח המחקר, ד"ר פיישיונג צ'אנג' מסר כי הצוות "גילה שזיהום על ידי הנגיף SARS-CoV-2 שינה באופן משמעותי סמנים המעורבים בהופעת דלקת מוח והיה להם ביטוי במחסום דם-מוח. ממצאים אלה מצביעים על כך שהנגיף עשוי להשפיע על כמה גנים או מסלולים המעורבים בדלקת נוירולוגית ובפגיעה מיקרו-וסקולרית במוח – שעלולים להוביל לפגיעה קוגניטיבית דמוית אלצהיימר".

המחקר התבסס של שימוש נרחב במערכת AI לניתוח-עומק של כמות גדולה במיוחד של נתונים בכלל זה מדידת מרחקים בין גנים לבין תאים שלתוכם חדר הנגיף וכמו כן נבחנו גורמים גנטיים המאפשרים לנגיף להדביק תאים במוח.

נושאים קשורים:  אלצהיימר,  מחלות נוירולוגיות,  קורונה,  19-COVID
תגובות