COVID-19 בישראל

"פייזר" הודיעה: תבקש מה-FDA אישור למתן מנת דחף שלישית

ה-FDA ו-הCDC מיהרו להודיע שבשלב זה אין סיבה למתן מנה שלישית | במשרד הבריאות נדונה סוגיית המתחסנים שנדבקו בנגיף והאם השפעת החיסון לקורונה אכן מתחילה לרדת אחרי כחצי שנה

"היעדרו של גילוי נאות והסבר מלא למתחסן, על היתרונות והחסרונות של החיסון, אינו עולה בקנה אחד עם אתיקה רפואית". צילום: אוליביה פיטוסי/ פלאש 90

שר הבריאות ניצן הורוביץ הודיע הבוקר (א') כי מדוכאי חיסון יוזמנו לקבל מנת חיסון שלישית. בתוך כך, במשרד הבריאות נבדקת השפעת תרכיבי החיסון לקורונה המתחילה להיחלש אחרי כחצי שנה. נתונים שהוצגו לבכירי המשרד מצביעים על "מתאם" בין המתחסנים שקיבלו את התרכיב ראשונים, בתחילת מבצע החיסונים בישראל, וההדבקות בוריאנט דלתא. אולם, יש מומחים המותחים ביקורת וטוענים שאין בנתונים אלה הוכחה מוצקה להשערה זאת. כך דיווח הבוקר נדב איל ב-Ynet.

בסוף השבוע הודיעה חברת פייזר שתגיש בקרוב ל-FDA בקשה לאשר מתן זריקת דחף, בוסטר, כמנה שלישית, אלא שהודעה זו גם ספגה ביקורת בארה"ב. ה-FDA ו-הCDC מיהרו להודיע ש"בשלב הזה אין סיבה למתן מנה שלישית ומי שחוסן בשתי מנות, לפחות בנקודת הזמן הנוכחית, לא צריך עדיין לקבל את המנה השלישית והחלטה בנושא הזה איננה נמצאת בידי יצרנית תרכיב החיסון".

ד"ר אנתוני פאוצ'י, יועץ הבית הלבן למאבק בקורונה, מומחה מוביל למחלות זיהומיות והסמכות הציבורית בכל הנוגע לחיסונים, סיפר אמש כי מנכ"ל "פייזר" ד"ר אלברט בורלא טלפן אליו בסוף השבוע והתנצל על כך שהחברה פרסמה הודעה בהקשר למנה השלישית מבלי שיידעה קודם לכן את ה-FDA וה-CDC על הכוונה הזאת.

ד"ר פאוצ'י טוען, כמו חוקרים אחרים, שאין כרגע צורך במנה שלישית וגם ספק אם יהיה בה צורך נוכח הירידה הברורה בתמותה, אשפוזים ותחלואה קשה בקרב מי שחוסן ובכל זאת נדבק בנגיף.

המדען הראשי של "פייזר", מיכאל דולסטן, אמר קודם לכן כי על פי נתונים מישראל שהגיעו לחברה לגבי הדבקות של מחוסנים שקיבלו את התרכיב בינואר ובפברואר, "אחרי חצי שנה, יש סיכוי לסיכון להדבקה עם הדעיכה הצפויה של יעילות הנוגדנים".

בדיווח הבוקר חשף איל את מקור הנתונים עליהם הסתמכה "פייזר": לאחרונה הציג ד"ר אריק האס, מנהל האגף לאפידמיולוגיה במשרד הבריאות, את המידע המצטבר על ההדבקות הגוברות ב"דלתא"'. הנתונים הוצגו לצט"מ (צוות הטיפול במגיפות). גם ד"ר האס הדגיש כי "ההגנה מפני מחלה קשה נשמרת, לפי שעה", אולם אנשי מקצוע אחרים שנכחו באותו דיון מתחו ביקורת על הפרזנטציה של ד"ר האס וציינו ש"המספרים עודם קטנים למדי מכדי לראות דפוס של ממש, אך בימים האחרונים התופעה כנראה גוברת".

עוד דווח כי הבעיה המרכזית בניתוח הנתונים הנ"ל היא שבישראל חוסנו אוכלוסיות עם מערכת חיסונית חלשה יותר כמו קשישים או אנשים עם מחלות רקע ומצב רפואי בעייתי קודם שנדבקו ומכאן אפשר היה לצפות מראש שיהיו ממילא הדבקות. בהתחשב במרכיבים אלה ובגיל המתחסנים, במשרד הבריאות מאמינים שהסיבה עיקרית לגידול במספר המקרים המדווח בימים האחרונים בישראל איננה שוריאנט דלתא גובר על החיסון – מה שגם נשלל בניסויי מעבדה – אלא שהשפעת תרכיב החיסון דועכת לאיטה וזו תופעה מוכרת.

גם פרופ' רן בליצר, ראש מינהל החדשנות בשירותי בריאות כללית, סבור "שעוד אין עדות משכנעת לגבי מתן המנה השלישית לכלל הציבור. רוב המקרים של הדבקת מחוסנים היו בקרב מתחסני ינואר-פברואר, אז 80% מהם קיבלו בחודשים אלה רק את מנת החיסון הראשונה".

נושאים קשורים:  חיסון לקורונה,  CDC,  FDA,  ד"ר אריק האס,  מנת חיסון,  בוסטר,  19-COVID,  פייזר
תגובות
11.07.2021, 11:08

משרד הבריאות שלנו לא מחכה לשום עובדה או אישור שזקוק למנה 3 במדכאי חיסון. מתחילים היום מתן מנה 3 באוכלוסייה זו, בלי אישור הFDA.
בעיניי רשלנות רפואית!