• יו"ר: פרופ' חגי לוין
  • מזכיר האיגוד: ד"ר ערן קופל
  • גזבר: פרופ' נדב דוידוביץ'
  • חברת ועד: ד"ר מאיה לבנטר-רוברטס
  • חברת ועד: ד"ר מיכל ברומברג
  • ועדת ביקורת: ד"ר עמוס מור, פרופ' אילנה בלמקר, פרופ' ליטל קינן בוקר
COVID-19 בישראל

איגוד רופאי הילדים תומך במתן חיסוני קורונה לילדים בבתי הספר

חברים בוועדה המייעצת למשרד הבריאות בנושא החיסונים מתנגדים למהלך: "קופות החולים יודעות לנהל את מבצע החיסונים" | רופאי בריאות הציבור דורשים להתאמץ ולחסן יותר ילדים לפני תחילת שנה"ל

חיסון ילד. אילוסטרציה

איגוד רופאי בריאות הציבור בהסתדרות הרפואית פרסם הבוקר (ה') תגובה לנושא חיסון בני הנוער, וזאת בעקבות העמדה שהציגה שרת החינוך בדיוני קבינט הקורונה. השרה יפעת שאשא-ביטון מתנגדת למתן החיסונים בבתי הספר בחודש הראשון של שנת הלימודים הקרובה שבה יהיו רק שישה ימי לימוד בגלל חודש החגים. הבוקר סופגת שרת החינוך ביקורת קשה על עמדתה וב"ידיעות אחרונות" למשל נטען שעמדתה מבהירה שהיא למעשה מתנגדת חיסונים וזאת על סמך נימת דבריה וכמה ביטויים שהשמיעה אמש בראיון בערוץ 12.

האיגוד הודיע בתגובה: "חיסון בני נוער כנגד קורונה מגן עליהם בצורה טובה מפני מחלה מסוכנת, מפחית את הסיכון להתפשטות המחלה בקהילה ומגדיל את הסיכוי לשמור על שגרת חיים ולימודים. לא נכון לחכות עם קידום החיסון של בני הנוער (5 -12) לשנת הלימודים. יש לעשות מאמצים משמעותיים יותר כעת לשם הגדלת הכיסוי החיסוני בקרב בני 12 ומעלה".

עוד נמסר מאיגוד רופאי בריאות הציבור: "מתן חיסוני השגרה בבית הספר הוא אמצעי חשוב להגנה על בריאות הציבור. אנו מוטרדים מהשיח הלעומתי בסוגיה הרגישה הזאת של חיסון ילדים כנגד קורונה בבתי הספר. בריאות הילדים כוללת גם הגנה מפני מחלות מידבקות אחרות, ויצירת סביבה בטוחה ומוגנת המאפשרת גם יציבות ותמיכה נפשית.

"ההשקעה בבריאות במערכת החינוך היא הרבה מעבר להחלטה נקודתית על מתן חיסונים כנגד קורונה. קידום בריאות ורפואה מונעת מתבצעים בבתי הספר מאז קום המדינה והם נדבך משמעותי בבריאות הציבור שצריך לחזקו, תוך השקעה הולמת. הדיון במתן החיסונים נגד קורונה בבתי הספר חייב להתחשב בהשפעות רוחב שליליות על אמון הציבור בחיסוני השגרה ובמניעת 'שיימינג' לתלמידים שבוחרים לא להתחסן.

"ראוי שהשיח יתנהל באופן מקצועי ומגשר ולא לעומתי ומקטב ותוך ראייה רחבה של בריאות הציבור", ציינו באיגוד. "חשוב שההחלטות יתקבלו באופן מקצועי ושקול, בראייה של מכלול ההיבטים בבריאות הציבור תוך דיאלוג מכבד המאפשר דיון בעמדות שונות בתנאי אי וודאות. נסיונות הקיטוב והסילוף צריכים להיפסק".

הבוקר דווח בערוץ 12 כי חברים בוועדה המייעצת למשרד הבריאות בנושאי החיסונים הביעו התנגדות לחיסוני קורונה בתוך בתי הספר‎. אחד מחברי הוועדה אמר: "קופות החולים יודעות לנהל את מבצע החיסונים. אין צורך להעביר את האחריות. כך קל יותר לעקוב אחרי הנתונים ולהימנע מטעויות בסוגיות אתיות של אישורי הורים. קופות החולים יודעות לנהל את מבצע החיסונים בצורה מספקת".

גם פרופ' איתמר גרוטו, לשעבר מנכ"ל משרד הבריאות, שהתראיין הבוקר (ה') לרדיו 103FM, סבור שלא צריך לחסן בבתי הספר. גרוטו הדגיש כי התנגדותו זאת נובעת אך ורק משיקולים לוגיסטיים. לדבריו, "מבחינה לוגיסטית, זה לא יעבוד ויש עוד זמן עד ספטמבר להשלים את החיסונים. מערכת החיסונים בבתי הספר לא ערוכה למתן חיסון נגד קורונה, מאחר שמדובר בדבר חדש.

"המערכת בנויה לתת חיסוני שגרה הניתנים במשך שנה שלמה, אם בתחילת השנה או בסוף השנה, למעט מבצע חיסון השפעת שנמשך ארבעה חודשים. אני לא חושב שיש לנו מערכת שיכולה להתארגן בתוך 35 יום ואפילו יותר מזה". כמו כן אמר פרופ' גרוטו כי הוא סומך על החיסונים "במיליון אחוז".

אלא שמנגד, על פי הדיווח בערוץ 12, היו מנהלי בתי ספר שהציגו עמדה אחרת, ביניהם מנשה לוי, יו"ר איגוד המנהלים: "אין סיבה לא לחסן בבתי הספר, אבל לא לחייב". עוד דווח כי מנכ"ל משרד הבריאות לשעבר, משה בר סימן טוב, מתח ביקורת על שרת החינוך: "אמירת מטרידה ומסוכנת מאוד. במשך שנים רבות מחסנים ילדים בבתי הספר, וכמובן כל חיסון שניתן לתלמידים ייעשה אך ורק בכפוף לאישור הוריהם".

פרופ' צחי גרוסמן, יו"ר איגוד רופאי הילדים, טען: "הדעה של משרד הבריאות ברורה: בתי הספר הם מקום שראוי לחסן בו תלמידים. חיסונים זה הכלי היחיד שיש לנו להתמודדות עם המחלה. גם בשגרה מחסנים בחיסוני השפעת בתוך בתי הספר, וכעת זו משימה לאומית לחסן את הנוער והילדים. ניתן לפתור את המורכבויות הלוגיסטיות".

נושאים קשורים:  חיסון ילדים,  בתי ספר,  חדשות,  שנת הלימודים,  פרופ' צחי גרוסמן
תגובות
אנונימי/ת
30.07.2021, 09:44

איגוד רופא הילדים כבר מזמן פסק להיות איגוד מקצועי והפך להיות זרוע פרסומית של סרטונים ופרומואים שונים.
כולנו כבר ממש מחכים כבר לסרט עלילתי באורך מלא בכיכובו של יושב ראש האיגוד