• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
חדשות

חוקרים ישראלים גילו את הקשר המפתיע בין אוטיזם לאלצהיימר

על אף שאוטיזם מתפתח בגיל צעיר ואלצהיימר בגיל מבוגר, המאפיינים הקליניים שלהם דומים. על פי חוקרים מהאוניברסיטה העברית, שתיהן חולקות מנגנון מולקולרי משותף

MRI במחלת אלצהיימר. אילוסטרציה

אוטיזם ומחלת האלצהיימר חולקים מנגנון מולקולרי משותף, כך נמצא במחקר חדש שנעשה בבית הספר לרוקחות בפקולטה לרפואה באוניברסיטה העברית בירושלים. על המחקר דווח בחודש שעבר בכתב העת translational psychiatry.

עד כה הייתה מקובלת ההנחה ששתי ההפרעות הנוירולוגיות הללו שונות, ועל פניו לא נראה שיש ביניהן קשר: אוטיזם מתגלה לרוב בילדות, אלצהיימר מתפתחת ומתעצמת בגיל המבוגר. אולם העובדה ששתי ההפרעות חולקות מאפיינים קליניים דומים – פגיעה בשפה, הפרעה בקוגניציה ואחרות – הביאה את החוקרים להצגת ההשערה החדשה.

את קבוצת המחקר הוביל ד״ר ח'יתם עמאל (Haitham Amal), מהמכון לחקר התרופות והמעבדה לחקר מעבר אותות, ורפואה תרגומית. הצוות חקר שינויים מולקולריים דומים שנתגלו בשתי ההפרעות. המחקר נעשה על מודל עכבר. לצורך זיהוי המנגנון המולקולרי הדומה נעשה שימוש גם בביולוגיה חישובית – שיטה שמאפשרת לזהות חלבונים שעברו שינוי, מוטציה, ב-nitric oxideי(NO) שבריכוזים גבוהים יכולה לגרום למחלות שונות. ד"ר עמאל: "המחקר העלה שיש שתי מוטציות ספציפיות: הראשונה גורמת לאוטיזם והשנייה לאלצהיימר ושתיהן מובילות בחלקם לשינויים ביוכימיים דומים".

השינויים המולקולריים גורמים למודיפיקציה של חלבונים שונים המשפיעה על תפקודם – מעריך למשל הם יכולים להשפיע על תפקוד תא העצב מה שמוביל למצב פתולוגי. הצוות מתכוון לבצע מחקרים נוספים כדי לאמת את ההשערה הזאת בהקשר התנהגותי וביולוגי. ממצאי המחקר עשויים, מאמין הצוות, לסייע  בפיתוח טיפולים אפקטיביים חדשים לשתי ההפרעות.

נושאים קשורים:  חדשות,  אוטיזם,  אלצהיימר,  בית הספר לרוקחות באוניברסיטה העברית,  האוניברסיטה העברית,  חקר המוח
תגובות

ידוע שמחלת אלצהיימר נגרמת על ידי גורמים רבים (רעלים, חסרים תזונתיים, הפרעות בהורמונים, זיהומים וכו'). האם יתכן שגם האוטיזם יכול להגרם מהסיבות הנ"ל ? במידה וכן ,כדאי לבדוק כבר בגיל צעיר אצלם את נוכחות כל הגורמים כמו באלצהיימר. ומה לגבי השפעת התזונה ?