חדשות

נפגעי הקרב מד"א-איחוד הצלה: "משפחה נהרסה בגלל חיסיון רפואי"

חוזר מנכ"ל משרד הבריאות קובע כללים לתיאום בין מוקדי החירום של מד"א ואיחוד הצלה אך מתברר שאיננו מיושם בשטח והכוננים לא מקבלים מידע בזמן על אירועים | יו"ר ועדת הבריאות בכנסת: "רק מוקד אחיד ייתן פתרון מהיר ומקצועי לאזרחי ישראל"

אמבולנס בפתח בית החולים שערי צדק. צילום אילוסטרציה: יונתן סינדל, לפאש 90

יו"ר ועדת הבריאות של הכנסת, ח"כ עידית סילמן, קוראת להפעיל "מוקד אחיד לכלל מוקדי החירום הרפואיים – מד"א, איחוד הצלה ואחרים - שייתן את הפתרון המהיר והמקצועי ביותר הנדרש לאזרחי ישראל". הנושא עלה לדיון אתמול (ד') ובמהלכו נמתחה ביקורת על אופן ניהול מוקדי החירום הרפואי במענה לקריאות עזרה ראשונה.

על פי חוזר מנכ"ל משרד הבריאות שקבע נהלים חדשים בכל הנוגע להזנקת כונני חירום והצלה על ידי מגן דוד אדום ואיחוד הצלה ונכנס לתוקף בינואר 2019, הדרך היחידה להפעלת כונני ההצלה היא באמצעות אפליקציה של משרד הבריאות שפותחה על ידי מד"א. החוזר הסדיר את פעילות כלל כונני התגובה המיידית, ללא קשר לשיוכם הארגוני, תחת מוקד הכוננים של מד"א, כך שפניות הציבור ינוקזו דרך המוקד במטרה לייעל את התהליך.

בדיון מסר מנהל שירותי החירום במשרד הבריאות, יאיר חברוני: "חוזר מנכ"ל משרד הבריאות לתיאום המוקדים הרפואיים עובד אך לא בצורה מושלמת. היינו רוצים שיחוברו יותר כוננים של איחוד הצלה לאפליקציית מד"א".

חוזר המנכ"ל קבע כללים לתיאום בין המוקדים הרפואיים אך מתברר שאיננו מיושם בשטח הלכה למעשה. ח"כ סילמן מסרה: "אנחנו מקבלים תלונות רבות על מקרים שבהם לא היו מתנדבים. כל הארגונים יקרים ונכבדים אבל כל הבעיות היו נפתרות אם היה קיים מוקד רפואי אחיד, אז לא היינו נכנסים לכל סיפורי האפליקציה: 'כן חובר, או לא'.

"אנחנו בעידן טכנולוגי", הוסיפה יו"ר הוועדה. "אנשים מקבלים הודעה בשנייה ויש תשובה תוך שתי שניות - מדוע שזה לא יקרה במוקדי החירום? למה שכל פנייה לא תתקבל אצל כל המתנדבים מכל הארגונים- והחמישה הראשונים שיודיעו שיצאו לדרך הם אלה שיהיו באירוע. מד"א לא יכולים להעביר הודעה רק לחמישה אנשים. הנושא הזה ייבחן בצורה יסודית כדי לראות איך לשנות. אדאג שיהיה כל הכסף הנדרש עבור האפליקציה".

בדיון סיפר ח"כ משה גפני שיזם הצעת חוק להקמת מוקד אחיד ונועדה להפעלת מוקד דומה לזה שבארה"ב, אבל מד"א טרפד זאת למרות שהצעת החוק עברה בוועדת השרים לענייני חקיקה. "אין כאן כל דבר אחר מלבד 'אגו' המונע ממד"א להעביר מידע חיוני לאיחוד הצלה", ציין.

ח"כ יעקב ליצמן, שבתקופתו כשר הבריאות נחתם ההסכם בין הארגונים שהוביל לחוזר מנכ"ל לתיאום בין הארגונים, אמר בדיון: "ההסכם החזיק מעמד 20 שניות. הפרו אותו מיד. כפי שאין בישראל שתי משטרות ושני ארגונים של מכבי-אש, חייב להיות מוקד אחד לכל פנייה להצלת חיים ושכל ארגוני המתנדבים העוסקים בתחום הזה יקפידו להעביר את המידע המלא, אוטומטית ביניהם".

אלי יפה, סמנכ"ל מד"א, הגיב לביקורת: "לא נצליח להציל את כל הפונים. אנחנו נעשה את 100% ההשתדלות ומשפרים את המערכת. משרד הבריאות קובע שאי אפשר שיגיעו לכל אירוע 20 כוננים. יש מערכת המאתרת את חמשה הכוננים הקרובים ביותר. אם הם לא מגיעים, הקריאה יוצאת הלאה לחמישה הנוספים אפילו עד ל-600 מתנדבים, עד שניידת הנט"ן הנמצאת הכי קרוב תגיע למקום שממנו הגיעה הפנייה לעזרה".

רונן בשארי, מנהל אגף המבצעים במד"א, הוסיף: "אין מונופול על הצלת חיים. מנגנון מד"א עובד בהתאם לכללים שנקבעו, מקבל רשימות ומכניס אותם לאפליקציה. היא מפוקחת על ידי משרד הבריאות. נגיש תלונה על כל מקרה של זליגת מידע בניגוד לחיסיון הרפואי".

דובי מייזל, סמנכ"ל מבצעים ב"איחוד הצלה": "כארגון אנחנו תחת רגולציה מאוד מחמירה. משקיעים מיליונים כדי שתסמיך אותנו לאבטחת מידע ובכל הנוגע לרמה המקצועית. הפיקוח עלינו הדוק. מבחינת אבטחת המידע, אין עוד ארגון דומה לנו, אבל מד"א לא מוכנים לדבר עם איחוד הצלה בכלל ולא מגיבים לפניות שלנו, לחבר עוד אלפי מתנדבים לאפליקציה".

"מנהלים פה פוליטיקה. מה ביקשנו? לפתוח נתיב אוויר לילד שנחנק?!"

יוסף ואסתר ברנשטיין סיפרו בוועדה על המקרה הקשה האישי שלהם שנבע לדבריהם מחוסר התקשורת בין הארגונים: "לפני שנתיים הבן שלנו נחנק בשכונת מקור ברוך בירושלים – מקום מוקף כוננים ומתנדבים רבים שהיו אותה עת באזור. המטפלת התקשרה למד"א. מד"א קיבלו את הקריאה ולקח להם יותר מעשר דקות עד שהגיעו. איחוד הצלה לא קיבלו את המידע.

"לבן שלנו לא הגיע הרבה זמן חמצן. הוא שאף נוזלים לריאות והיה זקוק לסיוע נשימתי. נקבע לו דום לב ועבר החייאה מלאה עד שפונה במצב אנוש ל'שערי צדק'. למעלה משנתיים שחיינו השתנו - מתמודדים עם ילד עם פגיעה מוחית חמורה. ביררתי בצורה יסודית אצל הרבה מתנדבים שגרים בסמיכות ואמרו שלא קיבלו מידע. היה מתנדב שניסה לקבל מידע מלא ולא נתנו לו לקבל – הוא היה עם אופניים חשמליים 20 שניות מהמקום, אבל הוא לא קיבל מידע. נסע לאורך כל הרחוב הלוך ושוב וצעק 'מי הזמין אמבולנס'".

ברנשטיין הוסיף בתגובה לטענה כי מידע לא עובר לכולם כדי לא לייצר ריבוי כוננים ומעבר מידע רפואי: "מנהלים פה פוליטיקה. מה ביקשנו? לפתוח נתיב אוויר לילד שנחנק. מצידי שיהיו שם 60 כוננים – העיקר שתפתחו לו נתיב אוויר. אבל זה לא קרה בגלל דבר מאוד פשוט: המידע של מד"א לא עבר הלאה בצורה מכוונת. המשפחה שלנו נהרסה בגלל חיסיון רפואי".

נושאים קשורים:  מד"א,  "איחוד הצלה",  חדשות,  מוקדי חירום,  כוננים,  ועדת הבריאות של הכנסת
תגובות
אנונימי/ת
17.12.2021, 09:29

מזמן צריך להיות מוקד אחוד לכל כוחות החירום: כיבוי אש, משטרה, מד"א. היו ניסיונות להקים דבר כזה בעבר אבל הם כשלו בגלל פוליטיקאים כאלה ואחרים. האזרחים ממשיכים לשלם על זה בחייהם

אנונימי/ת
17.12.2021, 10:16

על כל קריאה לאמבולנס ופינוי מד"א מקבלת קרוב ל-1000 ₪!! מדוע שהחתול יוותר על השמנת?? מד"א הוא מונופול ואיננו ארגון התנדבותי. זה לא חדש שאנחנו משלמים בחיינו

אנונימי/ת
17.12.2021, 12:34

במידה ואתה צודק זה חמור מאד.

אנונימי/ת
17.12.2021, 12:12

המקרה המתואר חמור ביותר, הרי בחיי אדם עסקינן. התהייה, האם זה נובע מאינטרסים זרים מעוותים העלולים לעלות בחיי אדם. לדעתי אין מנוס מלהקים וועדת חקירה שתבדוק לפרטי פרטים ארוע זה ומקרים נוספים כאלה שיופנו אליה. לבדוק ולחקור מה עומד מאחורי התנהלות קלוקלת זו העלולה לעלות בחיי אדם. ובמידה ויימצאו אחראים לכך יש לנקוט מולם באמצעים מתאימים. כמו כן, על הוועדה יהיה להסיק מסקנות ולקבוע סדרי התנהלות ברורים והחלטיים בין הארגונים השונים. נוהל כזה חייב לעבור לאישור הכנסת עם נקיטת אמצעי אכיפה וענישה למפירים אותו. רק בחקיקה אפשר יהיה לפתור זאת אחרת אבוי לנו, אם התנהלות כזו תימשך.

תגובתי הנ"ל

18.12.2021, 18:52

עד שלא יהיה מוקד חירום אחד של כלל גופי החירום בישראל שכולל את המשטרה, צוותי הרפואה, כיבוי אש ופיקוד העורף.
מוקד שבתוכו יושב איש מקצוע מכל תחום
וצריך לחייג מספר אחד בלבד 100.
בדיוק כמו 911 בארה"ב.
תפסיקו עם הפוליטיקה ותתחילו להתייעל ולחשוב על האזרחים ועל חיי אדם.

אנונימי/ת
18.12.2021, 23:23

לצערי מד"א שוב משקרים. הם אפילו ממדרים צוותים שלהם על מנת לשמור על המונופול.
מספיק לשחק בחיי אדם