• יו"ר החברה: פרופ' רן בליצר
  • משנה ליו"ר החברה: מלי קושא
  • גזברית: ד״ר לילך צולר
  • מזכיר: ד״ר מוטי חיימי
הסטוריז של DoctorsOnly:
חדשות

"הדסה": ניתוח רובוטי ראשון מסוגו למציאת מוקד אפילפטי במוח

ד"ר סמי היימן, הנוירוכירורג שביצע את הניתוח: "מדובר בבשורה גדולה למטופלים הסובלים מאפילפסיה. הטכנולוגיה מקטינה את הסיכונים, מקצרת משמעותית את זמן הניתוח ומעלה את הסיכוי לריפוי המחלה"

בעומק המוח הושתלו 12 אלקטרודות. "תכננו מראש את מסלול ההשתלה והרובוט הכווין אותנו, ללא מגע יד אדם, אל הנקודה המדויקת". צילום: דוברות הדסה

ניתוח מוח למציאת מוקד אפילפטי אצל חולה, בעזרת רובוט נוירוכירורגי חדיש, נערך לאחרונה בהצלחה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים. במוח החולה הושתלו אלקטרודות בעזרת הרובוט Stealth Autoguide, והאלקטרודות כיוונו את הצוות אל מקור הפרכוסים.

על מנת לאתר את המוקד שגורם לפרכוסים, חולי אפילפסיה עוברים בדיקות רבות, חלקן פולשניות. למרות זאת, במקרים רבים הבדיקות השגרתיות והמקובלות לא מספקות את המידע הנחוץ ונדרש ניתוח.

ניתוחים לאיתור המוקד המשפיע על הפרכוסים במוח החולים מבוצעים בארץ ידנית, כפי שמסביר ד"ר סמי היימן, מנתח במחלקה לנוירוכירורגיה ב"הדסה עין כרם", שביצע את הניתוח.

ד"ר סמי היימן במהלך הניתוח. "מדובר בלא פחות מפריצת דרך"

"כדי למצוא את המוקד האפילפטי היינו משתילים אלקטרודות במוקדים חשודים במוח ונדרש דיוק מירבי על מנת להשתיל את האלקטרודות במקום הרצוי וכדי לא לפגוע בכלי דם ובאזורים קריטיים במוח", מתאר ד"ר היימן. "הניתוח נמשך כשש שעות לערך ויצר סיכון לטעויות אנוש. המנתחים היו צריכים לחבר את ראש החולה למסגרת מיוחדת ולכוון באופן ידני את זווית הכניסה ואת המיקום המדויק שאליו הם שואפים להגיע עבור כל מסלול של אלקטרודה".

במקרה המדובר, תושב ירושלים, בן 32, חולה אפילפסיה מילדות, עבר בדיקות רבות שלא סיפקו את המידע והאבחון המקסימלי והוא המשיך לסבול מהתקפי פרכוס בתדירות יומיומית.

בניתוח הושתלו בעומק מוחו 12 אלקטרודות בעזרת הרובוט. "תכננו מראש את מסלול ההשתלה במערכת ממוחשבת והרובוט הכווין אותנו, ללא מגע יד אדם, אל הנקודה המדויקת שבה שאפנו להשתיל את האלקטרודה. הגענו עם הרובוט לדיוק של בין 0 ל-0.3 מ"מ ולאחר הניתוח כל האלקטרודות נמצאו בדיוק במקום שבו התכוונו להשתיל אותן מראש", מספר ד"ר היימן.

השימוש ברובוט קיצר את זמן הניתוח בחצי ושיפר משמעותית את רמת הדיוק של ההשתלה, דבר המפחית את הסיכון לסיבוכים ומגביר את סיכויי ההצלחה באיתור המוקד האפילפטי וריפוי החולה.

"מדובר בהישג יוצא דופן מבחינתנו", אומר ד"ר היימן. "כמנתחים, מובן שאנו סומכים ב-100% על היכולות האנושיות אבל האפשרות להסתייע ברובוט שמגיע לרמת דיוק מקסימלית ומקצר בהרבה את זמן הניתוח היא לא פחות מפריצת דרך עבורנו".

הניתוח עבר בהצלחה רבה והחולה הועבר לניטור ביחידת טיפול נמרץ לתקופה של בין שבוע לשבועיים. "המטופל שלנו מדגים החלמה משביעת רצון מן הניתוח", מעדכן ד"ר היימן. "הוא יישאר לניטור ולהשגחה למספר ימים כשהאלקטרודות עדיין מושתלות במוחו ודרכן אנחנו רושמים את הפעילות המוחית באופן רציף. בזמן הזה אנחנו דווקא רוצים שהמטופל יפרכס כדי שנוכל לראות מאיזה מקום במוח הפרכוס מתחיל".

לאחר שהרופאים יזהו את המוקד האפילפטי, יוצע למטופל לעבור ניתוח לכריתת המוקד במטרה לרפא אותו ממחלת האפילפסיה. "ביצוע ניתוח מסוג זה, עם טכנולוגיה חדשנית ומתקדמת בדמות הרובוט, ישפר משמעותית את המענה הרפואי שנוכל להעניק למטופלים חולי אפילפסיה, בתקווה שירפאו מהמחלה לגמרי", אומר ד"ר היימן.

הרובוט Stealth Autoguide, שנתרם לבית החולים על ידי ארגון USAID, נמצא בשימוש ברחבי העולם ונרשמו הצלחות רבות לניתוחים מסוג זה. השבוע, לראשונה בארץ, נעשה בו שימוש ביחידה לנוירוכירורגיה תפקודית וניתוחי אפילפסיה ב"הדסה", בניהולו של פרופ' צבי ישראל.

היחידה עוסקת בשיטות ניתוחיות לשיפור איכות חייהם של חולים במחלות כרוניות של מערכת העצבים. בין היתר, היחידה מטפלת במחלת האפילפסיה בשיתוף פעולה הדוק עם המחלקה הנוירולוגית בניהולה של ד"ר דנה אקשטיין. ד"ר היימן מסכם: "השימוש ברובוט החדשני הוא תוספת טכנולוגית משמעותית הממצבת את היחידה לנוירוכירורגיה תפקודית וניתוחי אפילפסיה במרכז הרפואי הדסה כמובילה ברמה הלאומית".

נושאים קשורים:  מוקד אפילפטי,  אפילפסיה,  ניתוח רובוטי,  חדשות,  הדסה עין כרם,  ד"ר סמי היימן
תגובות