מחקרים

האם ריצה יכולה לעכב התפתחות של מחלת האלצהיימר?

נמצא כי ריצה מפחיתה את הייצור של חלבון הקדם של בטא-עמילואיד, מפחיתה את הייצור של קוצים שונים במוח ואף משמרת מספר רב יותר של סינפסות בעכברי מודל למחלת אלצהיימר

23.10.2022, 13:29
ריצה, סיבולת לב-ריאה (צילום: אילוסטרציה)

ירידה בזכרון הינו התסמין המרכזי במחלת האלצהיימר (Alzheimer’s Disease - AD). מכיוון שעד כה לא נמצאו תרופות מועילות ל-AD, החלו לשלב טיפולים לא-תרופתיים, כגון פעילות גופנית, על מנת לשפר את הזכרון באנשים עם דמנציה. במחקר זה החוקרים בחנו את ההשפעה של ריצה, לאורך זמן, על זיכרון מרחבי תלוי היפוקמפוס ועל המנגנונים שעומדים בבסיסו, בעזרת מודלים קיימים של מכרסמים עם AD.

עכברים טרנסגניים מסוג 3xTg-AD ועכברים ללא מוטציה נחשפו לריצה בגלגל למשך חמישה חודשים (למשך שעה בכל יום, חמישה פעמים בשבוע), ולאחר מכן ביצעו מבחני זכרון מרחבי. לאחר מבחני התנהגות, החוקרים בדקו מבחינה פתולוגית את הקוצים הכניסוניים (Dendritic Spines), סינפסות, חלבוני סינפסה ובטא-עמילואיד (Amyloid-Beta- Aβ) בהיפוקמפוס האחורי.

תוצאות המחקר הדגימו כי ריצה שיפרה את הזכרון המרחבי תלוי-היפוקמפוס בעכברים מזן 3xTg-AD. אסטרטגיית ריצה זו מנעה התפתחות של קוצים דקים וקוצים דמויי פטרייה על גבי תאים פירמידליים מסוג CA1 בעכברים מסוג 3xTg-AD, בעוד בעכברים ללא מוטציה ההשפעה נראתה רק בקוצים הדקים. ההשפעה המשמעותית של ריצה על התפתחות קוצים התלוותה בעליה במספר הסינפסות וביטוי מוגבר של חלבוני סינפסה. כמו כן נראה כי ריצה מורידה את העיבוד של חלבוני קדם-עמילואידיים (Amyloid Precursor Protein - APP) מה שמוריד ביטוי של APP תוך-תאי והצטברות חוצתאית של Aβ. זה בתורו מפחית את הפגיעה בזכרון המרחבי המקושר לרמות פפטידים Aβ1-40 ו-Aβ1-42 של Aβ.

מסקנת החוקרים הייתה כי השתתפות ארוכת טווח בפעילות ספורטיבית של ריצה יכול לשפר תפקודי זכרון ב-AD קדם-קליני על ידי האטה של התהליכים הפתולוגיים של ייצור עמילואיד ומניעה של איבוד של קשרים סינפטיים.

מקור:

Benke Xu , et al. (2022) “The Effects of Physical Running on Dendritic Spines and Amyloid-beta Pathology in 3xTg-AD Male Mice.” Aging and disease, July 2022. Vol. 13, Issue 4, p. 1293-1310. doi.org/10.14336/AD.2022.0110

נושאים קשורים:  מחקרים,  אלצהיימר,  ריצה,  עמילואיד,  פעילות ספורטיבית,  זיכרון,  סינפסות
תגובות