חדשות

התרופה החדשה שמשנה את מהלך מחלת האלצהיימר

ה-FDA הרחיב את אישור השימוש ב-Leqembi, תרופה שמסוגלת להאט הידרדרות קוגניטיבית בשלביה הראשונים של מחלת האלצהיימר | הנוירולוגית פרופ' יהודית אהרון פרץ: "מדובר בבשורה מרגשת מאוד"

אלצהיימר (אילוסטרציה)
ניוון מוחי, אלצהיימר. אילוסטרציה

הרחבת אישור מינהל המזון והתרופות האמריקאי, ה-FDA, לתרופה לקוימבי (Leqembi) לטיפול בכל חולי האלצהיימר, שנעשתה בסוף השבוע (ה'), היא בשורה לחולים. נוירולוגים בישראל מקווים שהיא תגיע ותאושר במהרה גם בארץ.

אישור התרופה, נוגדן חד שבטי לחלבון העמילואיד, במסלול מואץ ניתן כבר בינואר השנה, כפי שדיווחנו בדוקטורס אונלי. ביום ה' הרחיב ה-FDA את האישור לכלל החולים באלצהיימר. התרופה האטה את קצב הירידה בתפקוד הקוגניטיבי בחולי אלצהיימר ב-27% בתקופת מעקב של 18 חודשים.

"אנו מקווים כי התרופה לקוימבי תגיע לרישום בישראל במהרה ותאושר על ידי משרד הבריאות לטיפול בחולים המתאימים", אמרה פרופ' יהודית אהרון פרץ, יו"ר הוועדה המדעית המייעצת לעמותת עמדא, חברה באיגוד הישראלי לנוירולוגיה ורופאה בכירה במכון שבץ המוח וקוגניציה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה.

לדבריה, מערכת הבריאות בישראל אינה ערוכה לאיתור מוקדם של חולים הסובלים מירידה קוגניטיבית-התנהגותית-תפקודית ולטיפול בהם. "האפשרות לעכב את ההידרדרות הקוגניטיבית-תפקודית במחלת אלצהיימר מבשרת, אולי, כי אנו בפתח עידן טיפולי חדש וכי יש להשקיע מאמצים ומשאבים על מנת להכין את מערכת הבריאות לאבחון מוקדם ולשינויים המסתמנים בטיפול".

התרופה, מתוצרת החברות איסאי (Eisai) וביוג'ן (Biogen) ניתנת בהזלפה תוך ורידית אחת לשבועיים. ההנחה היא שפירוק משקעי החלבון ("פלאק") בשלב מוקדם מאט את התפתחות המחלה.

פרופ' פרץ הוסיפה ואמרה כי מדובר בבשורה מרגשת מאוד. "מדובר לראשונה בטיפול המשנה את מהלך מחלת האלצהיימר, שנחשבה עד כה חשוכת מרפא ושהגורם הראשוני לה אינו ברור עדיין. התרופה לקוימבי אינה מרפאה את מחלת אלצהיימר ומשך השפעתה אינו ידוע. ואולם, כשהיא ניתנת לחולים בשלבי מחלה ראשוניים, היא מסוגלת להאט את ההידרדרות הקוגניטיבית והתפקודית".

נושאים קשורים:  Leqembi,  לקוימבי,  חדשות,  אלצהיימר,  פרופ' יהודית אהרון-פרץ,  תרופות
תגובות
אנונימי/ת
10.07.2023, 19:24

כוסות רוח למת. ספק רב אם התרופה עושה שינוי קליני משמעותי